۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |
مقالاتنظارت تصویری

راهکارهای جدید ذخیره‌سازی در نـظارت تصویری

فناوری ذخیره‌سازیEdge ، فناوری ضبط و ذخیره‌ی ویدئو در دوربین یا روی دستگاه ذخیره‌‌ی متصل به حافظه در تجهیزات ضبط مرکزی شبکه، به‌سرعت در حال رواج بیشتر بوده و در برنامه‌های نظارت تصویری IP به شکلی گسترده پذیرفته می‌شود. استفاده از ذخیره‌سازی Edge در یک دوربین IP، به ارائه‌دهندگان راهکار نظارت تصویری امکان طراحی سیستمی منعطف‌تر و کم‌هزینه‌تر را فراهم می‌کند. با نصب یک کارت حافظه‌ی microSD، یکپارچه‌سازان سیستم می‌توانند طراحی برای دسترسی به گنجایش و بار شبکه IP، ضبط موارد اضافی و دسترسی به موبایل را بهبود بخشند. نظارت تصویری تجاری یا صنعتی یک برنامه‌ی ضبط منحصر به‌فرد شبانه روزی (24×7) می‌باشد که در آن دسترسی به کارت های حافظه ی microSD مطمئن نیست.  انتخاب یک کارت حافظه‌ی microSD با کیفیت که توسط تولیدکنندگان برتر دوربین‌ها طراحی شده ‌اند، ضروری است تا طراحی سیستمی قابل اعتماد، بزرگ و با دوام را تضمین نماید. این کار، متخصصان نظارت تصویری را به انتخاب راهکارهای مناسب ذخیره‌سازی edge واداشته است تا با کمک این راهکارها از مزایای ذخیره‌سازی edge بهره مند شوند.

ذخیره‌سازی edge چگونه کار می‌کند؟

امروزه بیشتر دوربین‌های نظارت تصویری IP با یک درگاه کارت حافظه‌ی microSD، ذخیره‌سازی edge را پشتیبانی می‌کنند. این ذخیره‌سازی روی دوربین، فیلمبرداری مستقیم را فعال نموده و کاربری از راه دور را نیز ممکن می‌سازد؛ مانند یک ویدئو رکوردر شبکه یا NVR، سیستم مانیتورینگ مرکزی با نرم‌افزار مدیریت ویدئو (VMS) یا گوشی‌های موبایل (قابلیت بازیابی ویدئوی بایگانی شده در کارت حافظه به واسطه‌ی شبکه).

موارد کاربری ذخیره‌سازی Edge برای نظارت تصویری IP

برنامه‌هایی تولید شده که برای نظارت تصویری IP سه کاربری اولیه دارند: ضبط افزونگی، بهینه‌سازی بار شبکه و جایگزینی سیستم ضبط.

1.ضبط افزونگی

در برنامه‌های کاربردی شرکت‌های بزرگ تضمین شده (همچون سیستم‌های بانکداری، دولتی و نظارت شهری)، ذخیره‌سازی edge به‌کار می‌رود تا خطر از بین رفتن داده‌ها را کاهش دهد. ذخیره‌سازی edge، نسخه‌ی کپی‌شده‌ای از ویدئوی ضبط‌‌شده را نگهداری می‌کند که در صورت بروز مسائل مربوط به ذخیره‌سازی اولیه‌ی مبتنی بر شبکه، از جمله میزان قابل اعتماد بودن شبکه بسیار کارآمد خواهد بود. ویدئوی ضبط شده در کارت حافظه microSD می‌تواند با سیستم‌های پشت خط (NVR/VMS) همگام‌سازی شوند تا اعتبار کلی سیستم را ارتقا دهند.

2.بهینه‌سازی در بارگذاری شبکه

در برخی موارد، کیفیت پخش ویدئو به‌دلیل پهنای باند محدود یا ناکافی، پایین می‌آید (به‌عنوان مثال در راهکارهای بی‌سیم یا مکان‌های بزرگ و مهم). در این نمونه‌ها، ذخیره‌سازی edge می‌تواند ویدئو را ذخیره موقت یا بافر کند تا اینکه زمان بهینه برای بازگرداندن اطلاعات شبکه به‌دست آید. به علاوه،  این ذخیره‌سازی می‌تواند با پهنای باند بهینه و کیفیت ویدئوی بالا متعادل شود، در حالی که ویدئوی با کیفیت بالاتر در داخل دوربین ذخیره می‌گردد، اما ویدئوی با کیفیت استاندارد از راه دور مشاهده می‌شود. این ذخیره سازی حتی هنگامی که پهنای باند شبکه محدود نباشد می‌تواند ویدئوی با کیفیت بالا را با سیستم پشت خط (NVR/VMS) همگام‌سازی نماید. ذخیره‌سازی edge همچنین قادر است به بهینه‌سازی بارگیری شبکه کمک کند، طراحی منعطف‌تری را ارائه نموده و هزینه‌ی کلی مالکیت سیستم را کاهش دهد. به عنوان مثال، اغلب شرکت‌های سازنده در حال حاضر شبکه‌ی نظارتی را بر روی یک شبکه LAN موجود، پوشش می‌دهند. حداکثر زمان ترافیک IT بر روی شبکه LAN می‌تواند با تخصیص پهنای باند لازم برای دوربین‌های نظارتی متناقض باشد. درعوض با استفاده از ذخیره‌سازی edge، طراحان سیستم می‌توانند بارگیری ترافیک نظارت را بدون کاهش اثربخشی سیستم نظارت بر روی LAN در ساعات اوج کاری کاهش دهند. در نتیجه قابلیت انعطاف و صرفه‌جویی در طراحی شبکه افزایش خواهد یافت. بهینه‌سازی بارگیری شبکه با استفاده از فناوری فلش SLC در کارت‌ microSD (4 گیگابایت و 8 گیگابایت) از گذشته تاکنون به دلیل قابلیت دوام بالاتر SLC به‌روز رسانی شده است؛ در حالی که کارت‌های microSD مخصوص نسل بعدی نظارت تصویری IP مبتنی بر MLC (32 و 64 گیگابایت) از هر دو لحاظ هزینه و سرعت بهتر خواهد بود.

2.جایگزینی سیستم ضبط

بیشتر سیستم‌های نظارت تصویری IP هنوز هم برای ذخیره‌سازی داده‌ها بر راهکارهای ضبط در پشت خط (سیستم‌های NVR و ابری) متکی هستند. اما در نصب دوربین‌های IP برای بعضی کسب‌وکارهای متوسط و کوچک (SMB)، ممکن است نیاز به یک NVR مرکزی حذف گردد و تنها ذخیره‌سازی edge با استفاده از کارت‌های حافظه‌ی microSD مخصوص نظارت استفاده شود؛ در نتیجه فناوری فشرده‌سازی ویدئو موجود در بسیاری از دوربین‌های IP به‌کار رود. یک کاربر هنوز هم می‌تواند از طریق پخش زنده‌ی ویدئو یا آرشیوهای ضبط‌شده، تجهیزات مجموعه‌ی خود را با موبایل هوشمند، کامپیوتر یا لپ‌تاپ خود از راه دور نظارت کند. ذخیره‌سازی edge در این مورد، می‌تواند میزان دستگاه‌های گسترش‌یافته را در زمینه‌ی سیستم‌های NVR بهینه‌سازی کند، هزینه‌ی ذخیره‌سازی را کاهش دهد (بدون هزینه‌ی اضافی برای ذخیره‌سازی ابری و NVR با HDDها) و عدم اطمینان در مورد نگرانی‌های مربوط به حریم خصوصی افراد را پایین آورد (با ضبط داده‌های شخصی در کارت حافظه‌ی microSD محلی).

3.چالش‌های حافظه‌ی edge در نظارت تصویری IP

امروزه بیشتر کارت‌های microSD موجود در بازار، برای مصرف‌کننده در دوربین‌های دیجیتالی (DSCها)، دوربین‌های داشبورد ماشین، یا دوربین‌های خانگی طراحی شده‌اند. هدف از تولید این کارت‌ها، اهداف تجاری و صنعتی در دوربین‌های نظارت تصویری IP نبوده است. در نتیجه ذخیره‌سازی edge از نظر بسیاری از یکپارچه‌سازان و نصب‌کنندگان، فناوری قابل اعتمادی تلقی نمی‌شود. بیشتر کاربران متوجه نمی‌شوند که طول عمر و کیفیت کارت microSD به‌کار رفته در ضبط دوربین به طور قابل توجهی می‌تواند به کیفیت کارت انتخاب شده بستگی داشته باشد. انتخاب کارت microSD بی کیفیت ممکن است خسارات مالی سنگینی را به بار آورد که چند ماه بعد از شروع کار بروز پیدا می‌کند.

تفاوت‌های اصلی بین کارت‌های حافظه موجود در بازار عبارتند از:

  • فناوری فلش NAND که در کارت به‌کار می‌رود
  • کیفیت سفت‌افزار (firmware) که برای فیلمبرداری شبانه روزی 24×7 بهینه‌سازی می‌شود
  • چگونه NAND تست و نمایش داده می‌شود تا اعتبار کلی محصول را بالا ببرد

ذخیره‌سازی edge در یک دوربین IP از کارت حافظه بسیار کار می‌کشد و می‌تواند به‌سرعت کارت حافظه microSD را از کار بیندازد، پس از آن ذخیره‌سازی ممکن نخواهد بود تا اینکه کارت جدیدی را جایگزین کنید.

یک اشتباه رایج امروزی استفاده از کارت‌های microSD موجود در بازار برای نظارت تصویری می‌باشد. اگر با استفاده از کارت حافظه‌ی microSD جزئی 12 ساعت یا بیشتر در هر روز به ضبط ویدئو بپردازید، این کارت حافظه به احتمال زیاد چند ماه بعد، از بین خواهد رفت.

عملکرد ضبط ویدئو در دستگاه ذخیره‌سازی Edge

فراهم سازی عملکرد ضبط ویدئوی پایدار، یکی دیگر از موارد لازم برای دستگاه‌های ذخیره‌سازی  edgeبه شمار می‌رود. برای برنامه‌ای که لازم است به صورت شبانه روزی (24/7) و مداوم ضبط انجام دهد، firmware می‌بایست تنظیم شود تا حداقل عملکرد ثابت را پشتیبانی کند و تضمین نماید که همه‌ی فریم‌ها ضبط می‌شوند. یک اشتباه رایج امروزی، استفاده از کارت microSD جزئی است که firmware آن برای فیلم‌برداری شبانه روزی 24×7 مناسب نباشد و درنتیجه، برخی از فریم‌ها از ضبط شدن جا می‌افتند.  سرعت ضبط فریم زیر 1800 فریم در هر دقیقه، یک نشانه‌ی از دست دادن برخی فریم‌ها به شمار می‌رود. در بسیاری از نمونه‌ها، سرعت ضبط فریم با کاهش 20 الی 30 درصدی همراه می‌شود که منجر به از بین رفتن داده‌های مهم خواهد شد.

نتیجه‌گیری

ذخیره‌سازی Edge یک فناوری جدید و بسیار جالب است. بیشتر دوربین‌های نظارتی IP درگاه‌های کارت microSD را پشتیبانی می‌کنند، که منجر به یکپارچه شدن ذخیره‌سازی edge بدون تغییر در سیستم یا طراحی می‌گردد. راز موفقیت یکپارچه‌سازان سیستم، به جای انتخاب یک کارت microSD، انتخاب کارت حافظه‌ای است که مخصوص کاربری دوربین‌های نظارت تصویری IP ساخته شده باشد. انتخاب یک کارت مخصوص microSD که برای دوربین‌های نظارت تصویری طراحی شده‌، می‌تواند ارزش بیشتری داشته باشد و عملکرد سیستم را با ارائه‌ی ضمانت ضبط تمام فریم‌ها و بهبود کاهش بارگیری شبکه ارتقا ‌بخشد.

ثبت یک پاسخ