۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |
کنترل دسترسیمقالات

دستاوردهای جدید در بیومتریک و اکسس کنترل کدامند؟

انتقال و گذار فناوری ها و تجهیزات اکسس کنترل به سوی تولید دستگاه های اکسس کنترل بدون تماس در دوران پاندمی کرونا، بخش بیومتریک را با تغییری ناگهانی مواجه کرد. عامل دیگری که اخیراً در افزایش کاربری تجهیزات بیومتریک، تأثیرگذار بوده، پایین آمدن قیمت این تجهیزات است که از بلوغ بازار و افزایش فناوری ها و قابلیت های جدید خبر می دهند. به شکلی روزافزون، یکپارچه سازی فناوری های بیومتریک با اکسس کنترل و سایر سیستم های حفاظتی، کاربری و فروش این تجهیزات را بیشتر کرده است. برای درک بهتر وضعیت بازار بیومتریک، تعدادی از کارشناسان صنعت حفاظت به این سؤال پاسخ داده اند: دستاوردهای جدید در بیومتریک کدامند؟
Despina Stamatelos (دسپینا استاماتلوس) از کمپانی Genetec

استفاده از فناوری بیومتریک مدتی است، که افزایش یافته، اما با شیوع ویروس کرونا و نیاز به افزایش فاصله گذاری اجتماعی و احراز هویت بدون تماس، شاهد افزایش این رشد در نصب و راه اندازی دستگاه های بیومتریک بوده ایم. تجهیزات بیومتریک بدون تماس مانند ریدرهای تشخیص چهره و عنبیه یا ریدرهای اثرانگشت بدون لمس می توانند روشی ایمن تر و بهداشتی تر برای دسترسی کاربران ارائه کنند.

در گذشته، هزینه بالای چنین دستگاه هایی عاملی بازدارنده بود. اما با افزایش تعداد سازمان های پر جمعیتی که خواهان احراز هویت افراد با حداقل تماس فیزیکی هستند، افزایش کاربری این تجهیزات را پیش بینی می کنیم. به عنوان مثال، در فرودگاه ها، بیومتریک بدون تماس می تواند برای احراز هویت مسافرانی که از گیت های خروج عبور می کنند استفاده شود، بدون اینکه لازم باشد دست خود را حتی نزدیک اسکنر ببرند. برای تضمین بالاترین سطح حفاظت، بیومتریک باید بخشی از یک فرآیند احراز هویت دوگانه باشد؛ مثلاً استفاده از تشخیص چهره در کنار ویدئو.

Mohammed Murad (محمد مراد) از کمپانی Iris ID Systems

کرونا تأثیر قابل توجهی روی بیومتریک در اکسس کنترل، تأیید هویت و حضور و غیاب گذاشت. هم اکنون مصرف کنندگان، خواستار راهکارهای بدون تماس هستند؛ چرا که مطالعات نشان داده اند که عوامل بیماری زا روی سطوح آلوده از چند دقیقه تا چند روز، فعال باقی می مانند و از طریق لمس آن سطوح، به افراد دیگر منتقل می شوند. همیشه ضدعفونی کردن سطوحی نظیر پد اثرانگشت پس از هر بار استفاده، معقول و منطقی نیست.

همچنین یک فناوری بیومتریک می بایست مطابق با حفظ سلامت کارگران، مراجعین و سایر افرادی باشد که پوشش های بهداشتی نظیر ماسک و دستکش دارند. تشخیص چهره، هرچند روشی بدون تماس است اما دقت عملکرد آن با استفاده از ماسک، کاهش می یابد. در حال حاضر، سیستم های بیومتریک مبتنی بر عنبیه چشم، تنها روش بدون تماسی محسوب می شوند که داشتن ماسک، تأثیری روی صحت عملکردشان ندارد، حال آنکه قابلیت تشخیص سریع تر و بیشتری نسبت به روش های دیگر نیز دارند.

Andrew Fulton (اندرو فالتون) از کمپانی Vanderbilt Industries

به طور کلی، فناوری بدون تماس، در حال کسب جایگاه جدیدی است؛ چرا که مدیران تسهیلات و صاحبان مشاغل مشتاقند روشی مناسب را برای بازگشت به کار اتخاذ کنند، در حالی که ایمنی کارکنانشان در برابر پاندمی کرونا حفظ شود. فناوری بدون تماس که قادر به تشخیص دمای سطح پوست نیز هست و حتی از روی ماسک نیز افراد را شناسایی می کند، به عنوان وسیله ای برای نمایش قدرت بیومتریک به منظور محدود ساختن دسترسی و ورود و خروج، معرفی و ارائه شده است. در این نوع راهکار مدیریت دسترسی، دمای سطح پوست به عنوان یک ابزار احراز هویت عمل می کند و به حفظ سلامت کارکنان مجموعه کمک خواهد کرد.

هدف نهایی، صرف نظر از ارائه گامی جدید برای غربالگری، مواجهه با دغدغه های بهداشتی ممکن برای بیمارستان ها و نیز کارخانجات، مدارس و دانشگاه ها، ساختمان های تجاری، فرودگاه ها، ایستگاه ها و سایر مکان های عمومی می باشد. در ادامه شاهد ادامه کاربری روزافزون محصولات اکسس کنترل بیومتریک و به ویژه کاهش قیمت این تجهیزات خواهیم بود.

نقش مؤثر بیومتریک در صنایع

فناوری های بدون لمس و بدون تماس، فناوری های رایج و به روز در صنعت حفاظت فیزیکی هستند و فناوری های بیومتریک گوناگون در اجرای این دو دستاورد، نقش مؤثری ایفا می کنند. علاوه بر این، سیستم های بیومتریک امروزه کم هزینه تر، دقیق تر و با کاربری آسان تر از همیشه هستند و می توان آنها را با فناوری های دیگر نیز یکپارچه سازی نمود. پاندمی کرونا شاید انگیزه جدیدی برای کمپانی ها در استقبال از بیومتریک بوده باشد، اما در دورانی به سر می بریم که فناوری های بیومتریک با سرعتی روزافزون به رشد خود ادامه می دهند؛ حتی بعد از اتمام پاندمی کرونا.

ثبت یک پاسخ