۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |
IoTمقالات

امکانات بی شمار نسل جدید دوربینهای حفاظتی IoT

وجه مشترک دوربینهای حفاظتی و موبایل های هوشمند چیست؟ چرا متخصصان حفاظت در آینده ای نزدیک تنها از دوربین تلفن همراه خود برای کارها و مقاصد حفاظتی استفاده خواهند کرد؟ در این مطلب پاسخ به این سؤالات را می یابید.

زمانی که می پرسند فناوری نظارت تصویری به کدام سو می رود، ما به توسعه موبایل های هوشمند از اولین روزهای آمدن تلفن های همراه تا دستگاه های کاملاً هوشمند امروزی اشاره می کنیم. دوربین های حفاظتی از آنچه که تصور می کنید، مشترکات بیشتری دارند. بر این اساس، دوربین های IoT با هدف مشابهی تولید و عرضه می شوند؛ آنها هم اکنون نیز قابلیت هایی مشابه دوربینهای حفاظتی دارند.

موبایل های هوشمند به عنوان الگو

در وبسایت تکنولوژی sciencenode.org نوشته است: «دنیا قبل از موبایل های هوشمند، سرد و نامطلوب بود. مردم برای چندین دقیقه در صف منتظر می ایستادند، بدون اینکه سرگرم کاری باشند. توجه نکردن به دوستان و فامیل بر سر میز شام بسیار مشکل بود… در مجموع دوران بسیار سختی بود».

زمانی که تلفن ها به موبایل و در نهایت موبایل هوشمند تبدیل شدند، دیگر تنها یک تلفن محسوب نمی شدند. آنها اکنون  دیگر دوربین، کامپیوتر، ماشین حساب، کنسول بازی، مسیریاب، چراغ قوه، مترجم، کیف پول دیجیتالی و بسیاری موارد دیگر نیز هستند. این موبایلهای هوشمند اَبَر قدرت، زندگی ما را متحول کرده اند.

برخلاف موبایل های ابتدایی، مانند Motorola DynaTAC 8000x که مدل سال 1973 بود، موبایل های هوشمند امروزی به پردازنده های قدرتمند و حافظه وسیعی مجهز هستند که آنها را قادر ساخته تا اپلیکیشن های پیچیده و پیشرفته ای را اجرا کنند. به ویژه، قابلیت پردازش مقدار زیادی داده در دهه های اخیر، رشد بسیار زیادی داشته است.

کاربران می توانند نرم افزارهایی را از درگاه های آنلاین مربوط به سیستم عامل (مانند App Storee) برای موبایل هوشمندشان دانلود کنند، که این درگاه ها میلیون ها برنامه یا اپلیکیشن برای طیف وسیعی از کاربردهای شخصی و حرفه ای ارائه می کنند. این برنامه ها قابلیت های تقریباً نامحدودی را در اختیار موبایل های هوشمند قرار می دهند.

تنها 5 دقیقه طول می کشد تا اپلیکیشن دیگری نصب شود و در نتیجه قابلیت دیگری به موبایل هوشمندتان اضافه گردد. کمپانی Security and Safety Things، این قابلیت موبایلهای هوشمند را به عنوان طرحی برای بسیاری از دستگاه های متصل به اینترنت اشیا می بیند. به ویژه برای….

… نسل جدیدی از دوربینهای هوشمند

دوربینهای حفاظتی نیز مانند موبایل های هوشمند زمانی که تازه وارد بازار شدند، دستگاه هایی «بدوی» بودند که تنها یک کار انجام می دادند: گرفتن ویدئو و ارسال آن به سیستم های نظارتی؛ جایی که اطلاعات ویدئو پردازش می شد.

اما دوربین های مداربسته مدرن و امروزی بسیار پیشرفته تر هستند. آنها به پردازنده های قدرتمند مجهز بوده و به اینترنت متصل می شوند، آماده هستند تا کارهای متعددی که مربوط به ویدئو است را انجام دهند و کمک می کنند تا زندگی شخصی و کاری ما آسانتر شود. کاربری هایی که زمانی در مراکز داده ها یا فضای ابری انجام می شد، اکنون مستقیماً در دوربینها صورت می گیرد (محاسبات داخل دستگاه یا فناوری edge).

پنج قابلیتی که از یک دوربین حفاظتی انتظار دارید

دوربین های حفاظتی در اینترنت اشیا (IoT) می توانند به افزایش حفاظت، ایمنی و قابلیت ها در زندگی شخصی و کاری ما کمک کنند. کلید اصلی برای دستیابی به این هدف در دستان کاربری هایی است که دوربینها را هوشمندتر می کنند. همچنین لازم است که دوربین ها بتوانند به سیستم های دیگر در اینترنت اشیا متصل شوند. در زیر مثال هایی از کاربری های ویدئویی، ارائه شده که در آینده نزدیک بسیار رایج خواهند شد:

  1. بهبود کارها و فعالیت ها در ساختمان های تجاری
  2. تشخیص حریق قبل از وقوع و بروز خسارت
  3. کمک به فروشندگان در فروش بیشتر
  4. تشخیص سارقین
  5. محافظت از افراد و دستگاه ها در برابر حوادث در حین کار

با وجود اپلیکیشن های نامبرده که برای دوربین های IoT ارائه شده اند، هزاران دستگاه در سراسر جهان می توانند در عرض 5 دقیقه هوشمندتر شوند. بنابراین متخصصان حفاظت ممکن است در بعضی موارد، به جز دوربینهای حفاظتی به تجهیزات دیگر نیازی نداشته باشند.

ثبت یک پاسخ