۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |
خانه هوشمندمقالات

مشکلات حفاظتی خانه هوشمند و راه مقابله با آن

با افزایش تعداد وسایل خانه هوشمند در سراسر جهان، ایمن نگاه داشتن خانه های هوشمند از ضرورت و اهمیت بسیاری برخوردار شده است. داشتن خانه ای که به دوربین های حفاظتی، سنسورها و روشنایی هوشمند مجهز باشد، اگرچه به حفظ امنیت خانه شما کمک می کند، اما این بدان معنا نیست که شما از هر گونه خطری مصون هستید.

به بیانی ساده تر، احتمال حملات سایبری برای همه کسانی که از تکنولوژی روز دنیا استفاده می کنند، وجود دارد. از اسپیکرهای هوشمند گرفته تا دستیارهای هوشمندی مانند Google Nest همگی آسیب پذیری هایی دارند که ممکن است در معرض حملات سایبری قرار بگیرند.

پیش از اینکه به برخی از دغدغه ها و نگرانی های کاربران وسایل خانه هوشمند اشاره کنیم، ببینیم کدام یک از این وسایل هوشمند، از نظر حفاظت سایبری، پرخطرتر و آسیب پذیر تر هستند.

کدام دستگاه های هوشمند، آسیب پذیر تر هستند؟

پاسخ کوتاه به این سؤال این است: «همه آنها!»

وسایل هوشمند از جهاتی مانند کامپیوترهای متصل به شبکه هستند. تمام آنچه که یک هکر نیاز دارد، سوء استفاده از آسیب پذیر بودن دستگاه های اینترنت اشیای شما است تا از طریق آن به شبکه خانه شما دسترسی یابند.

از آنجا که دستگاه های هوشمند می توانند مانند یک کامپیوتر یا وبسایت هک شوند، محافظت از آنها فهرستی از اقدامات را نیاز دارد که در این مطلب ذکر شده است. تا به حال چندبار شنیده اید که یک مایکروویو هوشمند هک شده باشد؟ لوازم خانگی هوشمندی مانند فر یا یخچال، امن ترین وسایل هوشمند خانه هستند.

اما در مورد دستگاه های مربوط به فضای بیرون خانه با محدودیت در پروتکل های حفاظتی شرایط چگونه است؟ وسایلی مانند سیستم درب باز کن پارکینگ، سیستم آبپاش هوشمند و زنگ درب های بی سیم. این دستگاه ها می توانند نقاط ضعفی برای یک خانه هوشمند باشند.

وسایل هوشمند داخلی مانند روشنایی هوشمند، ترموستات و دستیارهای دیجیتالی نیز امکان هک شدن دارند.

هدف هکرها از حمله به وسایل هوشمند ما چیست؟

هکرها سعی می کنند پسوردهای بانکداری آنلاین و سایر حساب های ما را به دست آورند. آنان می توانند از طریق بک دور، درب پشتی یا درب مخفیِ دستگاه های هوشمند، وارد شبکه شما شوند. صرف نظر از امکان سرقت داده های شخصی مهم و حساس شما، هکرها می توانند دوربین های حفاظتی شما را نیز خاموش کنند یا حتی از طریق آن، زندگی شخصی شما را مورد تجسس قرار دهند. همچنین اگر «حالت بیرون» را روی ترموستاتتان تنظیم کرده باشید، متوجه می شوند که شما در خانه نیستید و ممکن است موجب سرقت در خانه تان شوند.

پنج نگرانی ایمنی و حفاظت خانه هوشمند و چگونگی مقابله با آن
  1. یک روتر آسیب پذیر

روتر یکی از بزرگ ترین نقاط ضعف خانه هوشمند است که می تواند به راحتی در معرض بدافزار قرار گیرد. اولین کاری که برای محافظت از روتر باید انجام داد، تغییر نام کاربری و رمز عبور یا پسورد پیش فرض آن است. در اغلب موارد، هکر تنها به نام کاربری پیش فرض یک روتر نیاز دارد، سپس می توانند پسورد واضح و تکراری را تعیین کنند. می توانید روتر خود را هر چند هفته تغییر دهید.

  1. شبکه Wi-Fi در معرض خطر

بیشتر روترها به شما اجازه می دهند تا چند شبکه مختلف را تنظیم و راه اندازی کنید. به بیانی ساده، می توانید یک شبکه را مشخصاً برای دستگاه های هوشمند اختصاص دهید. همچنین می توانید یک شبکه مهمان برای هر مراجع یا مهمانتان ایجاد کنید. با این کار، اطلاعات حساس محدود شده در صورت ایجاد اختلال امنیتی در معرض خطر قرار می گیرند. با به روز رسانی روتر و استفاده از یک سیستم Wi-Fi شبکه ای علاوه بر محافظت از وسایل هوشمند خانه، گوشه گوشه خانه شما از سیگنال دهی بالایی برخوردار خواهد شد.

  1. پسوردهای ضعیف

برای انتخاب پسورد، از کاراکترهای تصادفی استفاده کنید و از به کار بردن اطلاعات شخصی در پسورد خودداری نمایید. مرتباً پسورد خود را تغییر دهید. همچنین برای چند حساب مختلف از یک پسورد یکسان استفاده ننمایید. بدین ترتیب، در صورت بروز مشکل حفاظتی برای یکی از حساب هایتان، لزوماً سایر حساب های شما هک نخواهد شد.

  1. آپدیت نبودن وسایل هوشمند

اگرچه آپدیت های مکرر ممکن است برایمان خسته کننده باشد، اما قطعاً این کار به نفع خودمان خواهد بود. آپدیت های نرم افزاری برای تقویت حفاظت سیستم هستند و عدم به روزرسانی آنها شما را در معرض خطر قرار خواهند داد. همچنین از به روز بودن تمامی سفت افزارها نیز اطمینان حاصل کنید.

  1. دسترسی به وسایل هوشمند از Wi-Fi عمومی

یکی از نقاط ضعف دستگاه ها و وسایل متصل به اینترنت اشیا آن است که هکرها می توانند از طریق یک وسیله هوشمند با حفاظت کم، مانند یک سوئیچ چراغ هوشمند، به خانه شما راه یابند. سپس هکر می تواند به سایر وسایل متصل به شبکه خانه، دست پیدا کند. خوشبختانه راه پیشگیری از این مشکل، ساده است. تنها کافی است که از شبکه های wi-Fi عمومی برای مدیریت وسایل هوشمند خانه استفاده نکنید. برای مثال، می توانید برای محافظت، از یک VPN استفاده کنید.

ثبت یک پاسخ