۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |
ITSمقالات

مدیریت ترافیک جاده ها با قابلیت های جدید ویدئوآنالیتیک

ویدئوآنالیتیک نقش بسیار مهمی در مدیریت ترافیک و ارتقای امنیت جاده ها ایفا می کند. امروزه دوربین های نظارت ترافیک در بیشتر شهرها و بزرگراه های سراسر جهان نصب و راه اندازی شده اند و ویدئوهایی که تولید می کنند، مواد اولیه بسیار مناسبی برای راه کارهای ویدئوآنالیتیک هوشمند به شمار می روند.

طی دو سال اخیر، توسعه سریع در این بخش منجر به پیشرفته تر شدن الگوریتم ها و اپلیکیشن های کارآمد شده است. الگوریتم ها تولید شده اند تا بسیاری از فرآیندهای مربوط به اجرای مقررات راهنمایی و رانندگی را اتوماتیک سازند و در نهایت، از اجرای قوانین توسط رانندگان اطمینان حاصل شود.

تشخیص پلاک خودرو با میانگین سرعت 

به گفته Ranjith Parakkal (رانجیت پاراکال)، مدیر کل کمپانی Uncanny Vision، ویژگی حساسی که اخیراً در بخش اجرای قانون بسیار کاربردی شده، میانگین سرعت تشخیص پلاک خودرو است.

Parakkal اظهار داشت: «پیش تر، تشخیص وسایل نقلیه با سرعت غیرمجاز، بر اساس ثبت سرعت نقطه ای رادارها بود. اما با این سیستم، رانندگان می توانند به راحتی تنها در نقاطی که رادارها نصب شده اند سرعت خود را کاهش داده و سیستم را دور بزنند. سیستم تشخیص پلاک خودرو با میانگین سرعت، با استفاده از علائم جاده ای یا دتکتورهای سرعت دوربین هایی کار می کند که در فواصل کوتاهی همچون هر سه کیلومتر قرار داده شده اند. زمانی که یک وسیله نقلیه در این فواصل حرکت می کند، هر دوربینی شماره پلاک وی را ثبت می کنند. سپس این سیستم زمانی که طول کشیده تا این خودرو فاصله بین دو دوربین را طی کند، محاسبه می نماید تا میانگین سرعت آن را بیابد. این یک سیستم بسیار دقیق و با حداقل احتمال خطا محسوب می شود».

معایب سیستم جدید

با این حال، این راهکار به دقت سیستم تشخیص پلاک خودرو بستگی شدیدی دارد. اگر سیستم پلاک خوان دقیق و مطمئن نباشد، عملکرد کلی سیستم کاهش می یابد. همچنین بعضی متخصصان اظهار داشته اند که این سیستم در مقایسه با رادارهای تشخیص سرعت حداکثری، برای اجرای یک قانون، کمی پر چالش تر است؛ زیرا یک نتیجه نهایی دقیق ارائه می دهد که نمی توان آن را زیر سؤال برد.

Jermain Santoya (جرمین سانتویا) مدیر مارکتینگ صنعت در کمپانی Genetec اظهار داشت: «مشکل این سیستم بحث قانون گذاری است. دلیل اینکه تشخیص نقطه ای این روزها بسیار مورد استفاده قرار می گیرد آن است که شما باید ثابت کنید که فردی با سرعت غیر مجاز رانندگی می کرده است. با رادار شما راهی دارید که متوجه شوید فرد از محدوده سرعت فراتر رفته است. با این حال، با یک راهکار آنالیتیک، با وجود تعداد زیادی عوامل و سنسور مختلف، این کار کمی مبهم خواهد بود. بنابراین ما باید به نقطه ای برسیم که قانون گذار بتواند به راحتی بگوید دلایل کافی برای اثبات تخلف شما در سرعت غیر مجاز وجود دارد».

تشخیص استفاده از تلفن همراه

ویدئوآنالیتیک مبتنی بر ویدئوی حاصل از دوربین های نظارتی نصب شده در بزرگراه ها و دیگر جاده ها در تشخیص اینکه آیا راننده وسیله نقلیه، تلفن همراه خود را استفاده می کند نیز مؤثر و مفید است. بسیاری از کشورها مقرراتی دارند که بر اساس آن استفاده از تلفن همراه حین رانندگی ممنوع است؛ اگرچه استفاده از آن با کمک هندزفری یا سیستم اسپیکر در بعضی مناطق، مجاز است.

Parakkal خاطرنشان کرد که این راهکار کمی ترفند دارد؛ زیرا تشعشع شیشه جلو در طول روز می تواند روی دقت سیستم، تأثیر معکوس بگذارد. با این حال در شب، دقیق تر کار می کند؛ چرا که دوربین های مادون قرمز می توانند داخل اتومبیل را ببینند. اتخاذ این قابلیت هنوز گسترده و همه گیر نشده؛ چرا که این فناوری بسیار جدید است.

پارک بر پایه تشخیص پلاک

این روزها کنترل دسترسی بر اساس شماره پلاک خودرو بسیار رایج شده است. شماره پلاک، شناسه منحصر به فرد خودرو ها به شمار می رود و اگر سیستم بتواند آن را تشخیص دهد، نیازی به شناسه دیگری نیست. شماره پلاک می تواند در فضاهای پارکینگ جهت پرداخت نیز به کار رود.

Parakkal افزود: «مزیت اصلی، آن است که شما می توانید از دردسرهای تگ های RFID و توزیع آن ها راحت شوید. اما مزایای سیستم تشخیص پلاک خودرو به این مورد محدود نمی شود. این سیستم می تواند با دادن دسترسی به خودروی مراجع بعد از وارد شدن پلاک خودرو در سیستم، به مدیریت مراجعین نیز کمک کند».

نبستن کمربند ایمنی و سایر تخلفات

برای حفظ ایمنی در جاده، استفاده از کمربند ایمنی ضروری است، اما موارد بسیاری وجود دارد که مشاهده می شود رانندگان و مسافران، از بستن کمربند ایمنی خودداری می کنند. مانند قابلیت تشخیص استفاده از تلفن همراه، این مورد نیز نیازمند دوربین هایی است که بتوانند از داخل وسیله نقلیه تصویربرداری کنند و بنابراین تشعشع نور خورشید در روز، از میزان دقت سیستم می کاهد. اما چنین الگوریتم هایی به سرعت پیشرفته تر می شوند و احتمالاً به زودی می توانیم شاهد فناوریهای بهتری در سالهای آینده باشیم.

ثبت یک پاسخ