۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |
مقالاتنظارت تصویری

آنالیز پیش‌بینی‌کننده با دوربین‌های IP هوشمند

چندسالی‌ است که آنالیز تصویر یا ویدئوآنالیتیک، کاربران نهایی را قادر ساخته تا افراد به‌خصوص یا وسایل نقلیه‌ای که وارد مناطق محدود می‌شوند را تشخیص دهند، اطلاعات پلاک وسایل نقلیه را بخواند، جمعیت را برای افراد به‌خصوصی اسکن کند و بسیاری موارد دیگر. سیستم‌های مدیریت ویدئوی امروزی (VMS) و دوربین‌های IP با قابلیت‌های پردازش قدرتمندی ساخته می‌شوند؛ قابلیت‌هایی که تولید آنالیز پیشرفته‌تر را به سوی تشخیص دقیق‌تر و صحیح‌تر ناهنجاری‌های رفتاری سوق می‌دهد؛ این رفتارها هشدارها را فعال می‌کنند و این بخش مهمی از مبحث آنالیز پیش‌بینی‌کننده است.

   آنالیز پیش‌بینی‌کننده در دوربین‌های IP

آنالیزهای مبتنی بر دوربین به شکل قابل توجهی در سال‌های اخیر ارتقا یافته‌اند. این فناوری‌ها عمدتاً فعال باقی‌ می‌مانند و اطلاعات ارزشمندی برای تحقیقات پس از رویداد را در اختیار افراد قرار می‌دهند. با این‌حال، همچنان که صنعت حفاظت در زمینه‌ی پیش‌بینی رو به پیشرفت است، دوربین های IP هوشمند، موجب می شوند تا کارکنان، در زمان مناسب، واکنش به جا داشته باشند و از وقوع حادثه پیشگیری نمایند. دوربین‌هایی که به قابلیت ویدئوآنالیتیک مجهزند اخیراً در زمینه‌ی آنالیز پیش‌بینی کننده پیشرفت‌های چشمگیری داشته‌اند. این پیشرفت‌ها با فراهم‌سازی ابزارهایی برای تشخیص صحیح حوادث و تبدیل آنها به فرصت‌هایی برای تهیه‌ی سیستم‌های مربوطه حاصل شده‌اند؛ سیستم‌هایی که می‌توانند با نشان دادن حرکات فیزیکی، پاسخی سریع بدهند؛ در نتیجه خطرات احتمالی آینده، پیش از وقوع مشخص خواهد شد. ویدئوآنالیتیک مخصوص شمارش افراد می‌تواند برای تشخیص تعداد زیادی از افراد تجمع کرده در منطقه‌ای مشخص به‌کار رود.

     آنالیز پیش‌بینی‌کننده چیست؟

با وجود تعداد و تنوع بالای داده‌های موجود و در دسترس متخصصان حفاظت، روند رو به رشد راهکارهای یکپارچه، منجر به رشد علم تکاملی آنالیز پیش‌بینی‌کننده می‌گردد. آنالیز پیش‌بینی‌کننده که با محرک‌های هشدار استاندارد متفاوت است، اطلاعاتی را که از حجم وسیع داده‌هایی نظیر نظارت تصویری، کنترل دسترسی، مدیریت بازدیدکننده، مدیریت بحران و سایر سیستم‌ها جمع‌آوری می‌کند، اطلاعات را درمقابل مدل‌های رفتاری ایجاد شده ارزیابی می‌نماید و به پیش بینی احتمال وقوع حادثه‌ای مشابه در آینده می‌پردازد. لازم به ذکر است که آنالیز پیش‌بینی‌کننده همیشه رویدادهای حفاظتی دوگانه ایجاد نمی‌کند، بلکه معمولاً اتفاقاتی همچون الگوهای ترافیکی غیرعادی، تشخیص حرکت طی ساعات اوج یا در مناطق محدود شده را تشخیص می‌دهد و این داده‌ها را با تشخیص چهره، فعالیت کنترل دسترسی یا سایر اطلاعات سیستم همگام‌سازی می‌کند تا فعالیت بی‌نظیر یا محتمل را برای یک اتفاق احتمالی نشان دهد. زمانی که این اتفاق می‌افتد، این سیستم می‌تواند متخصصان حفاظت را آگاه سازد تا اقدامات پیشگیرانه انجام دهند.

   تشخیص رفتار غیر معمول

به‌عنوان مثال، ویدئوآنالیتیک مخصوص شمارش افراد می‌تواند برای تشخیص جمعیتی وسیع که چند ساعتی در کنار هم جمع شده‌اند به‌کار رود. این جمعیت شامل افرادی است که به عنوان مثال می‌خواهند تولد یکی از همکاران خود را جشن بگیرند یا اینکه ممکن است تجمعی خشونت‌بار همچون گروهی از کارکنان ناراضی باشد که قصد سرقت دارایی‌ها یا اطلاعات شرکت را دارند. اما بدون اطلاع از شرایط، نمی‌توان گفت احتمال خطر چقدر خواهد بود. زمانی که راهکار پیش‌بینی ‌کننده برای بررسی و آنالیز شروع به جمع‌آوری داده‌های موجود می‌کند، ویدئوآنالیتیک می‌تواند تعیین کند که یک هشدار باید داده شود یا نه. بر اساس عوامل از پیش تعیین شده یا آنالیز اتفاقات قبلی، تجمع‌های چندساعته می‌تواند دلیل کافی برای ارسال هشدار به کارکنان بخش حفاظت باشد تا متوجه یک شرایط منفی احتمالی شوند. موقعیت گروه نیز می‌تواند عامل مهمی باشد، چرا که تجمع در یک کنفرانس یا اتاق استراحت، شاید در مکان‌های دارای محدودیت، از اولویت کمتری برخوردار باشد. علاوه بر این، هشدارها می‌توانند به طور اتوماتیک دوربین‌ها را در حالت رزولوشن بالاتر قرار دهند، ضبط فیلم on-board و از راه دور را فعال نمایند، فوکوس را روی بخشی خاص و یا روی در ورودی نگه دارند و حتی آنالیز تشخیص چهره را به‌کار بگیرند. این قابلیت با فراهم سازی درک کامل‌تری از موقعیت برای تعیین راهکار مناسب به مدیریت و کارکنان حفاظت در هنگام پاسخ دادن به هشدار کمک می‌کند.

   آنالیز شرایط

هشدارها همچنین آغازگر آنالیز شرایط هستند تا ویژگی‌های به‌خصوص یک موقعیت را تعیین کنند. فناوری نمی‌تواند به‌تنهایی قضاوت درستی از حادثه داشته باشد؛ زیرا همه‌ی اطلاعات موجود را جمع‌آوری می‌کند تا میزان خشونت موجود در یک حادثه را تعیین نماید، اما نکته‌ی مهم‌تر آن است که اقدامات فوری هنگام بروز و اقدامات لازم پس از بروز آن باید مد نظر قرار گیرند. در مثال تجمع چندساعته‌ی گسترده، داده‌های جمع‌آوری شده از سیستم‌ها و منابع موجود، شرایط کامل‌تری را فراهم خواهند نمود. به طور مثال، داده‌های کنترل دسترسی همراه با قابلیت شمارش افراد ممکن است نشان دهند که تعداد افراد جمع شده در یک مکان از تعداد کارت‌های ورودی زده شده بیشتر است. اگرچه ورود چند نفر با یک کارت، مسلماً تخلف محسوب می‌شود، ولی باز هم این نمی‌تواند دال بر خطری جدی باشد. ممکن است تعدادی از افراد مجاز همزمان با هم به درب ورودی رسیده و از آن گذر کرده باشند. استفاده از قابلیت تشخیص چهره در دوربین و سیستم VMS به منظور مقایسه‌ی افراد واردشونده در مقابل پایگاه داده‌ی کاربران مجاز، تعیین خواهد کرد که آیا خطر حفاظتی احتمالی از طرف افراد غیر مجاز در منطقه‌ی محدود شده وجود دارد یا خیر.

  اقدامات مبتنی بر هوش

زمانی که داده‌ها جمع‌آوری شدند تا اطلاعات کامل‌تری از شرایط ارائه دهند، راهکارهای پیش‌بینی‌کننده تمامی اطلاعات موجود را آنالیز می‌‌کنند تا سطح و میزان خطر را تعیین کنند. همزمان، سیستم اطلاعات را از دوربین‌های هوشمند، کنترل دسترسی، مدیریت حوادث و سایر منابع، گرد هم می‌آورد تا نموداری از رفتارهای متعادل یا ناهنجاری را بسازد که برای آنالیز رخدادهای مشابه در آینده به‌کار خواهد رفت. زمانی که داده‌ها جمع‌آوری شدند تا اطلاعات کامل‌تری از شرایط ارائه دهند، راهکارهای پیش‌بینی‌کننده تمامی اطلاعات موجود را آنالیز می‌‌کنند تا سطح و میزان خطر را تعیین کنند. اطلاعات حاصل از راهکارهای تقویمی مبتنی بر شبکه ممکن است آشکار سازند که این تجمع مردمی به مناسبت انجام یک گردهم‌آیی یا جلسه آموزشی برنامه‌ریزی شده باشد. آنالیزهایی نظیر شمارش افراد و تشخیص چهره همراه با کنترل دسترسی و داده‌های سیستم می‌توانند نشان دهند که همه‌ی افراد حاضر در این تجمع، مجاز هستند که در بخش خاصی باشند و این اختلاف بین تعداد کارت‌های زده شده و افراد حاضر، در حقیقت به‌خاطر همین رویداد است. در این صورت یک ایمیل برای کارکنان ارسال خواهد شد تا به آنان قوانین حفاظتی را یادآوری کند. اما اگر افراد غیرمجاز در محوطه یافت شوند، کارکنان بخش حفاظت احتمالاً به آن مکان اعزام خواهند شد تا هدف تجمع را تعیین کنند و کاربران غیرمجاز را بر اساس قوانین موجود، از مکان دور نمایند. همزمان، گواهینامه های دسترسی IT و فیزیکی شرکت‌کنندگان در تجمع می‌تواند موقتاً فعال شود تا خطر سرقت داخل سازمانی را کاهش دهد. علاوه بر این، دوربین‌های هوشمند می‌توانند قابلیت‌های آنالیتیک را به‌کار ببرند تا تشخیص دهند که آیا اشیا از آن محوطه حذف شده یا خیر. همانطور که در مثال قبلی مشخص شد، دوربین‌های نظارت تصویری هوشمند نقش قابل توجهی در آنالیز پیش‌بینی‌کننده‌‌ی مؤثرتر دارند. سیستم‌های حفاظت یکپارچه شده و سیستم‌های نظارتی با قابلیت‌های ویدئوآنالیتیک قدرتمند را می‌توان برای ارتقای حفاظت، کاهش ریسک و احتمال کلاهبرداری و تبدیل تجهیزات حفاظتی سنتی از کارکرد واکنش بلافاصله بعد از وقوع به عملکرد پیش‌گیرانه به‌کار برد. گرفتن نکات هوشمندانه از هر حادثه، متخصصان حفاظت را قادر می‌سازد تا فرصت جلوگیری از بروز شرایط احتمالی خطرناک، پیش از وقوع حادثه را داشته باشند.

ثبت یک پاسخ