۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |
مقالاتنظارت تصویری

راهکارهای جدید، الگوی حفاظت فرودگاه‌ها را متحول می‌کنند

تروریست‌ها و خرابکاران به‌راحتیِ آب‌خوردن می‌توانند نقاط ضعف یک سیستم را بیابند؛ هرچه دسترسی به هدف آسان‌تر باشد، خسارات و صدمات بیشتری وارد خواهد شد. بنابراین جای تعجب نیست که مراکز حمل و نقل عمومی بسیار شلوغ و پر ترددی همچون فرودگاه‌های بین‌المللی، مرکز توجه دائمی گروه‌های تروریستی در دنیا باشند.

فهرست حملات اصلی فرودگاه‌ها در سرتاسر جهان از سال 2016 تا کنون آماری وحشت‌آور است. بیش از 230 کشته و صدها زخمی طی این حوادث دال بر اهمیت حملات تروریستی در فرودگاه‌ها می‌باشد.

مارس 2016: بر اثر حملات تروریستی و بمب‌گذاری در فرودگاه بروکسل بلژیک، 32 نفر کشته و صدها تن زخمی شدند. دو بمب‌گذار انتحاری خود را در سالن خروجی و در زمان اوج شلوغی فرودگاه منفجر کردند و ساعتی بعد در یک ایستگاه قطار شلوغ، بمب دیگری منفجر شد که 16 نفر دیگر را نیز به کام مرگ کشاند.

ژوئن 2016: چند مرد مسلح وارد فرودگاه آتاترک استانبول شدند و شروع به تیراندازی به سمت درب ورودی ترمینال کردند. سپس به محض اینکه پلیس وارد عمل شد خود را منفجر ساختند. در این حادثه 41 نفر کشته و بیش از 230 نفر زخمی شدند.

ژوئن 2017: یک شهروند کانادایی-تونسی، در غرفه وسایل و بار مسافران فرودگاه بین‌المللی Bishop Flint، با یک چاقوی 10 اینچی یکی از مأموران پلیس را مورد حمله قرار داد. البته در این صانحه مأمور پلیس زنده ماند.

مارس 2017: یک فرد 39 ساله که تحت تعقیب قانونی بود، پس از حمله به سربازان نیروی هوایی که مشغول گشت‌زنی در فرودگاه Orly پاریس بودند، در همان فرودگاه دستگیر شد.

به کار گرفتن فناوری برای حل این مسئله

معمایی که برای تمامی فرودگاه‌های جهان مطرح شده این است که چگونه تسهیلات خود را نسبت به این حملات مصون بدارند؟ آیا تکنولوژی می‌تواند به سخت‌‌تر کردن دسترسی به این سیستم‌ها کمک کند و در عین حال اطلاعات مفیدی را در اختیارشان قرار دهد تا بتواند به‌عنوان مانعی محکم در مقابل این حملات عمل نماید؟ تمامی تکنولوژی‌ها، خالی از تدبیر نبوده و باید همگام با دانش روز دنیا و سیاست‌های حفاظتی پیش روند؛ از این رو کمپانی‌هایی نظیر Quantum و Ipsotek راهکارهایی عرضه می‌کنند تا به مقابله با حملات تروریسم کمک کنند.  هر دو کمپانی نام‌برده فناوری‌های خود را یکپارچه‌سازی کرده‌اند تا به راهکاری دست یابند که بتواند حوادث را در فرودگاه‌ها و سایر مراکز حمل ونقل، تشخیص و گزارش دهد. راهکار حافظه‌ی داده‌های مبتنی بر ابر Quantum همراه با آنالیز پیشرفته‌ی داده‌های Ipsotek که به صورت مشترک با سیستم‌های نظارت تصویری IP کار می‌کنند، یک سیستم جامع به اشتراک‌گذاری اطلاعات و راهکاری هوشمندانه را طراحی کرده‌اند که تهدیدات را کاهش می‌دهد و به ارزیابی خطرات احتمالی کمک می‌کند. آقای Wayne Arvidson، معاون راهکارهای هوشمندانه، نظارتی و حفاظتی کمپانی Quantum می‌گوید: امروزه درک بالاتری نسبت به نقش ذخیره‌ی ویدئو ایجاد شده و دیگر آن را تنها به‌عنوان موضوع حاشیه‌ای و آخرین موردی تلقی نمی‌کنند که در طراحی سیستم مد نظر قرار بگیرد، چرا که افراد، دیگر می‌دانند که ذخیره‌ی ویدئو در طراحی سیستم نقش بسیار مهمی را بازی می‌کند. یکی از مسائلی که در طراحی سیستم با آن مواجهیم، مسئله‌ی انتخاب دوربین‌ها، سیستم‌های مدیریت تصویر یا VMS و نرم‌افزار آنالیز تصویر می‌باشد. بنابراین باید بدانیم که تصاویر را در کجا ذخیره نماییم. در اینجا است که کار ما آغاز می‌شود.

کمپانی Quantum محصولی جدید از سیستم فایل StorNext را رونمایی خواهد کرد که برنده‌ی جوایزی نیز شده است. به گفته‌ی آقای Arvidson، راهکارهای ذخیره‌ی اطلاعات Xcellis که به StorNext 6 تجهیز شده‌اند، مؤلفه‌ای مهم و کلیدی در سبد محصولات ذخیره‌ی چندگانه‌ی Quantum به شمار می‌روند که عملکرد، قابلیت دسترسی و مزایای لازم برای مدیریت داده‌های نظارت تصویری را ارائه می‌کنند.  Arvidson می‌گوید، در حین آموزش فناوری ذخیره‌سازی و زیرساخت‌های آن به کاربران نهایی و یکپارچه‌سازان و نصب‌کنندگان سیستم‌های نظارت تصویری، تیم آموزش‌دهنده، سه مؤلفه را مد نظر قرار می‌دهند. اولاً این فناوری باید الزامات را در نظر بگیرد؛ به عبارت دیگر می‌بایست بتواند تصاویری با کیفیت بالا را فوراً و بدون کاهش سرعت فریم ارائه دهد. به همین جهت راهکارهای طراحی شده برای سیستم‌های ویدئویی از اهمیت چشمگیری برخوردار هستند. سیستم‌های IT به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند تا اطلاعات زیادی را برای چندین سیستم زیرمجموعه بخوانند، اما سیستم‌های ویدئویی طراحی شده‌اند تا بتوانند حداکثر مقدار فیلم را با کیفیت بالا ضبط کنند. ما اکنون در جهانی IP محور زندگی می‌کنیم، بنابراین همه چیز در شبکه جای می‌گیرد. با داشتن شبکه‌ی ذخیره‌سازی مناسب، می‌توانید مدیریت داده‌ها را انتقال دهید و سپس داده‌ها به شبکه‌ی اصلی منتقل خواهند شد؛ در نتیجه خطرِ از دست دادن اطلاعات و تصاویر تولید شده توسط دوربین‌ها، شما را تهدید نخواهد کرد. سومین عامل اصلی برای عملکرد کلی این حافظه، قابلیت دسترسی آن است. از نظر Arvidson این عامل، می‌تواند حساس‌ترین مورد باشد؛ زیرا این قابلیت به اپراتورهای حفاظتی اجازه می‌دهد تا در جداول زمانی به خصوصی کار کنند. آنان مجبور نیستند نگران آرشیو شدن داده‌ها یا اتلاف وقت ناشی از دنبال کردن اطلاعات باشند.

Arvidson افزود: این ذخیره‌سازی متمرکز، کار محافظت از داده‌ها را نیز انجام می‌دهد. در این راهکار زمانی که داده‌ها را دست‌کاری می‌کنید، در واقع نسخه‌ی ثانویه‌ی آن‌ها در حافظه‌ی طولانی مدت سیستم کپی می‌شود. به عنوان مثال، زمانی که قصد دارید داده‌های 30 روز را در سیستم نگه دارید، در روز سی و یکم تمامی داده‌ها مجدداً در دسترس قرار می‌گیرند، بنابراین می‌توانید مجدداً داده‌های جدیدی را ثبت و ضبط نمایید. ضمناً داده‌های قبلی در بخش ویژه‌ای از سیستم، محافظت و پشتیبانی می‌شوند و دیگر مجبور نیستید تمام روز داده‌ها را در شبکه انتقال دهید و آن‌ها را همچون روش‌های قدیمی بایگانی کنید. در یک فرودگاه معمولی، TSA یا مدیریت حفاظت حمل و نقل، گمرک و حفاظت مرزی، اداره بندر و پلیس محلی وجود دارد که تمامی این بخش‌ها باید به داده‌های مربوطه دسترسی داشته باشند. بنابراین ایجاد چنین سامانه‌ی متمرکزی از داده‌ها می‌تواند تأثیر شگرفی را در رشد و پیشرفت صنعت خلق کند.

همه چیز به داده‌ها مربوط می‌شود

Bill Flind، مدیر اجرایی کمپانی انگلیسی Ipsotek واقع در لندن، پیشرو در ویدئو آنالیتیک است که راهکارهایی برای کاربردهای متعددی در بخش های تجاری و عمومی ارائه می‌کند. بسیاری از مشتریان این کمپانی، فرودگاه‌های بین‌المللی مهم می‌باشند.

آقای Bill Flind به پروژه‌ای در فرودگاهی بین المللی خارج از کشور ایالات متحده اشاره کرد که به منظور استقرار یک سیستم بزرگ تشخیص چهره‌ اجرا شد. این سیستم دوربین‌های تشخیص چهره‌ی اختصاصی را به‌کار می‌برد که در مکان‌هایی با نور کافی نصب می‌شوند، مکان هایی که افراد می‌بایست چهره‌ی خود را به کارکنان مربوطه نشان دهند؛ همچون دربها و مکان‌های کنترل پاسپورت و نیز مکان‌های بازرسی حفاظتی. وی اظهار داشت که در این طرح با نصب بیش از 300 دوربین، حتی در چنین مکان بزرگی نیز می‌توان حدود 90 درصد از تمامی افراد حاضر در فرودگاه را زیر نظر قرار داد، بنابراین جمع‌آوری چنین حجمی از داده‌ها نیازمند حافظه‌ای وسیع خواهد بود.

Flind متذکر شد: آنالیز تصویر یا ویدئوآنالیتیک در سرتاسر فرودگاه و در چیدمان‌های دیگری از دوربین‌ها مستقر هستند.

نکته‌ی حساس و مهم در ذخیره‌سازی آن است که ما این داده‌های مربوط به چهره ها را به طور مداوم جمع‌آوری نموده و آن را به صورت آنی و فوری با فهرستی از افراد بزهکار، مجرمین و تروریست‌های مشهور مقایسه می‌کنیم. همچنین می‌توانیم به بررسی صحت عملکرد نیروهای امنیتی و سایر پرسنل خودمان بپردازیم. بنابراین ردیابی می‌کنیم که آنان اکنون کجا هستند، کجا باید باشند و کجا نباید بروند. تمامی این فعالیت‌ها به صورت فوری و آنی انجام می‌شود. ما داده‌های مربوط به تصاویر تمامی چهره‌ها را نگه می‌داریم و تنها به چهره‌های تشخیص داده نشده و یا مشکوک اکتفا نمی‌کنیم. این داده‌ها به عنوان داده‌های بزرگ در سیستم ذخیره خواهد شد و تا هر زمان که مشتری بخواهد در حافظه‌ی سیستم باقی خواهد ماند.

وی همچنین اظهار داشت: تیم حفاظت فرودگاه، تمامی این داده‌های بزرگ را نگاه می‌دارند؛ زیرا هدف بسیار بزرگی را برایشان دنبال می‌کند.

در صورت بروز حادثه‌ای در فرودگاه، مدیران حفاظت و امنیت می‌توانند افراد جدیدی را از میان چهره‌های ذخیره شده در سیستم خود برگزینند. آنان اکنون این قابلیت را دارند تا فرد جدیدی را دنبال کنند که هفته ی پیش وی را نمی‌شناختند.

شما می‌توانید آن تصویر را بگیرید و به سیستم ارائه نمایید تا سیستم آن را به صورت هوشمندانه جستجو کند و به شما بگوید که در هر دوره‌ یا بازه‌ی زمانی مشخص آیا این فرد در مجموعه فرودگاه شما ظاهر شده یا خیر. تجربه نشان داده که حملات تروریست‌ها به صورت آنی و توسط افرادی انجام نمی‌شود که تاکنون هرگز به آن محل نیامده‌اند. به احتمال بسیار زیاد، پیش از وقوع چنین حوادثی، افراد در محل حاضر می‌شوند و به بررسی دقیق تمامی ابعاد آن مکان می‌پردازند.

جلوگیری از بروز تهدیدات

Arvidson و Flind هر دو اتفاق نظر دارند که یکپارچگی ذخیره‌سازی و آنالیز تصویر، الگوی روش سازمان‌ها در کاهش ریسک را با تغییراتی مواجه کرده است.  Flind می‌گوید: بهتر است به جای پیگرد قانونی بعد از اتفاق، از بروز آن پیشگیری کنیم. در گذشته بسیاری از تصمیمات با در نظر گرفتن هزینه‌ها انجام می‌شد که هزینه‌ی نگهداری از داده‌ها بیش از همه به چشم می‌آمد. بیشتر تسهیلاتی که برای این کار در نظر گرفته می‌شد، نمی توانست داده‌های بیش از یک سال را حفظ کند، بنابراین افراد مجبور می‌شدند تنها تعدادی از دوربین‌ها را استفاده کنند و یا رزولوشن دوربین‌ها را کاهش دهند. این دو متخصص فناوری معتقدند که بیشتر تحقیقات و موشکافی‌ها بر روی دوربین‌های مداربسته،  تنها پس از بروز حادثه‌ای ناخوشایند انجام می‌شود. بنابراین باید یک گام جلوتر از هر موقعیت بد پیش رفت و به افراد امکان دسترسی به اطلاعات و داده‌ها را ارائه کرد تا فرصت‌های امنیتی را برای کاهش تهدیدات به دست آورد.

ثبت یک پاسخ