۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |
ITSمقالات

رمز موفقیت متروی مسکو به عنوان سیستم حمل و نقل هوشمند

Roman Deputy، مدیرکل ارشد استراتژی و امور مشتریان در شرکت متروی مسکو، در هشتاد و پنجمین سالگرد افتتاح متروی این شهر، به این نکته می پردازد که چگونه شبکه مترو انعطاف و قابلیت گسترش خود را با گذشت زمان حفظ کرده است. امروزه حمل و نقل هوشمند در متروی مسکو بسیار مشهود بوده و در میان مردم و مسافران از محبوبیت بالایی برخوردار است.

Roman Deputy

اولین خط متروی مسکو در 15 می 1935 راه اندازی شد؛ یعنی 85 سال قبل. از آن زمان، شبکه به تدریج گسترش یافت و هرگز کار را تعطیل نکرد به جز یک روز در سال 1941. حتی در حال حاضر که با پاندمی COVID-19 مواجه هستیم این مترو به فعالیت خود ادامه می دهد.

تاریخچه پر فراز و نشیب

در سال 1935، تعداد کمی از مردم با متروی مسکو سفر می کردند؛ زیرا پیش از این هرگز پله برقی و قطار تندروی زیرزمینی ندیده بودند و از سفر در زیر زمین می ترسیدند. امروزه تقریباً 90 درصد از شهروندان در نزدیکی محل زندگیشان یک ایستگاه مترو دارند.

اولین مرحله از ساخت متروی مسکو مسیری 11.5 کیلومتری و شامل 13 ایستگاه بود. به طور میانگین 177 هزار سفر در اولین سال راه اندازی این مترو انجام شد. امروزه 2.5 میلیارد مسافر از خدمات مترو برای سفرهای روزانه خود در سرتاسر این پایتخت استفاده می کنند.

در طول جنگ جهانی دوم، ساختمان مترو تعطیل نشد و دو خط و هفت ایستگاه آن در ژانویه 1944 راه اندازی شد که برای شهروندان مسکو اغلب به عنوان یک پناهگاه مورد استفاده قرار می گرفت. همچنین در حین جنگ، 200 نوزاد در این خطوط مترو متولد شدند. شبکه مترو به رشد مداوم خود در سالهای آینده و پا به پای گسترش شهر مسکو ادامه داد و حتی سقوط دولت جماهیر شوروی نیز نتوانست موجب توقف آن شود.

در سال 2011، فصل جدیدی برای متروی مسکو رقم خورد: بیش از 85 ایستگاه جدید راه اندازی شد و ابعاد شبکه مترو تا بیش از 45 درصد گسترش یافت. امروزه متروی مسکو 15 خط دارد که یکی از خطوط، دایره مرکزی مسکو نام دارد. همراه با قطرهای مرکزی و تک ریل مسکو، 333 ایستگاه در این شبکه وجود دارد که توسط بالغ بر 9.5 میلیون نفر روزانه مورد استفاده قرار می گیرند. ناگفته نماند که این مجموعه همچنان در حال رشد و گسترش است.

در سال 2020، سری جدیدی از قطارها قرار است به این شبکه افزوده شوند و طی پروژه ای به نام Moscow-2020 به اجرا درآیند. این «دومین خط دورانی بزرگ»، 70 کیلومتر طول داشته و شامل 31 ایستگاه می باشد.

پیش به سوی دستاوردها

نرخ رضایت از برنامه زمانی متروی مسکو 99.98 درصد است؛ حداکثر فاصله زمانی بین رسیدن دو قطار در یک ایستگاه در ساعت اوج شلوغی، 90 ثانیه است. متروی مسکو با راه اندازی مرکز کنترل عملیات متحد و دیجیتالی کردن زیرساخت ها تا 65 درصد در نوامبر 2019، فاز دیگری از پروژه متروی دیجیتال را تکمیل کرد.

متروی مسکو از نظر شاخص وفاداری مسافر در بین اعضای CoMET سه سال متوالی مقام اول را کسب کرد. در سال 2017، به دلیل پروژه MCC موفق به دریافت جایزه حمل و نقل عمومی جهانی شد و در ژانویه 2020، پروژه بلیط دیجیتالی متروی مسکو به نام «Troika» در مجمع جهانی صدور بلیط حمل و نقل در لندن، به عنوان بهترین نوع بلیط دیجیتالی شناخته شد.

متروی مسکو تنها یک حالت از حمل و نقل به شمار نمی آید، بلکه به فضای عمومی محبوب و قابل توجهی برای انواع رویدادهای فرهنگی نیز تبدیل شده است؛ همچون برگزاری کنسرت ها، بازی ها، نمایشگاه ها و حتی فشن شو ها یا نمایش مد.

متروی مسکو در دوران کرونا

در طول دوران شیوع پاندمی COVID-19، متروی مسکو در خط مقدم جنگ و مبارزه با شیوع بیشتر کرونا بود و با سایر اعضای UITP به جنبش بین المللی Guardians of Mobility پیوست.

900 هزار متر مربع از محدوده روزانه تمیز و ضدعفونی شده و تمامی مناطق تردد مسافران و شفت های تهویه با هوای داغ ضدعفونی و پاکسازی می شوند. تمامی قطارهای مترو قبل از آغاز به کار شستشو و با لامپ های UV ضدعفونی می گردند. تونل ها نیز با یک دستگاه مخصوص ضدعفونی، شسته می شوند. اندازه گیری دمای بدن مسافرانی که وارد راهرو و محوطه ایستگاه های مترو می شوند از راه دور و با استفاده از دوربین های حرارتی صورت می گیرد. فیلترهای هوا در قطارهای مترو همراه با سیستم تهویه اغلب دو بار در هفته تعویض می شوند.

هر دو ساعت، نرده ها، راهبندها، دسته درب های ورودی و دستگاه های ارائه پول نقد ضدعفونی می شوند. هر ساعت نیز بیش از 1600 دستگاه خرید و فروش بلیط نیز شستشو می شود. به مسافران توصیه می کنند تا از گزینه های پرداخت بدون نیاز به تماس مستقیم استفاده کنند و در 15 آوریل 2020، یک سیستم ورودی دیجیتالی به متروی مسکو معرفی شد تا از شیوع بیشتر بیماری بکاهد.

حتی در سخت ترین زمان ها نیز متروی مسکو یک شیوه حمل و نقل شهری امن و مطمئن باقی مانده است. این مترو که در میان مسافران محبوبیت زیادی دارد، روز به روز بهتر شده و هر روز خدمات باکیفیتی را ارائه می کند و شهر را پویا و رو به پیشرفت نگاه می دارد.

ثبت یک پاسخ