۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |
ITSمقالات

چرا تایوان در حمل و نقل هوشمند پیشتاز است؟

حمل و نقل هوشمند، هدفی کلیدی در اولویت های شهر هوشمند به شمار می رود. اما چه تعداد پروژه تا کنون در این زمینه راه اندازی شده است؟ در این مطلب، برخی از پروژه های ITS جذاب در کشور تایوان را بررسی می کنیم.

دیگر بر کسی پوشیده نیست که شهرسازی، بی وقفه در حال پیشرفت است. مردم بیشتری از روستاها به مناطق شهری مهاجرت می کنند. این جریان منجر به بروز مسائل و مشکلات به خصوصی در اداره شهرها می شود؛ همچون افزایش جُرم و آلودگی.

همچنین حمل و نقل به خودی خود یکی از عوامل دردسر ساز به شمار می رود. اتومبیل ها روز به روز بیشتر می شوند و پارک کردن و رانندگی در بزرگراه ها را دشوارتر می سازند.

در این مورد، هوش مصنوعی و اینترنت اشیا می توانند مشکلات مربوط به ترافیک را برطرف سازند و رانندگی یا استفاده از وسایل نقلیه عمومی را به تجربه دلپذیرتری تبدیل کنند.

مؤسسه تحقیقات Grand View Research در تحقیق اخیر خود نوشته است: «ضرورت ارائه اطلاعات آنی از ترافیک مناطق مختلف به مسافران و رانندگان، یکی از عوامل مهم و قابل توجه در به وجود آمدن تقاضا برای سیستم های حمل و نقل هوشمند در سراسر جهان محسوب می شود». بر اساس این گزارش، ارزش بازار سیستم حمل و نقل هوشمند در سال 2019 معادل 26.58 میلیارد دلار بود. پیش بینی می شود بین سالهای 2020 تا 2027 نرخ رشد سالانه این بازار، 5.8 درصد باشد.

در حقیقت، تمامی این پیش بینی ها خوشحال کننده هستند. اما چه تعداد موارد کاربری واقعی وجود دارد؟ بر اساس رویداد حفاظتی Taipei Smart City Summit و نمایشگاه Expo (SCSE) که در تاریخ 23 تا 26 مارس 2021 برگزار شد، در شهر تایپه پایتخت تایوان تعداد زیادی پروژه جذاب در حال اجرا است. در زیر به تعدادی از این پروژه ها اشاره شده است.

چراغ های راهنمایی پویا و هوشمند

گلوگاه های ترافیکی در اغلب موارد به دلیل وجود علائم و تابلوهای ترافیکی ناکارآمد به وجود می آیند. به عنوان مثال، یک چراغ سبز هر بار به مدت چند دقیقه روشن می ماند، حتی زمانی که هیچ وسیله نقلیه یا عابر پیاده ای تردد نمی کند. در نتیجه این حالت منجر به ازدحام ترافیک در چهارراه ها و خیابان های متقاطع می شود.

یکی از راه حل ها برای این مسئله، کنترل علائم ترافیکی به صورت پویا (یا سازگار) است. در چنین شرایطی، هر بار گردش چراغ های راهنمایی به صورت خودکار با وضعیت ترافیک در آن زمان تنظیم می شود.

شهر تایپه با همکاری سیستم های یکپارچه بین المللی (IISI)، کنترل های ترافیکی پویا را در تقاطع ها و چهارراه های مختلفی تهیه و راه اندازی کرده است. این سیستم مستلزم وجود دوربین های IP است که داده های ویدئویی را در داخل خود دوربین پردازش می کنند. در نتیجه ابرداده های به دست آمده به داخل سیستم منتقل می شوند که علائم را کنترل می کند.

گو چِن (Gw Chen)، برنامه ریز بخش حمل و نقل هوشمند در کمپانی IISI اظهار داشت: «شرایط ترافیکی ساعات منظم و ساعات شلوغ با یکدیگر متفاوت است. گردش های علائم ترافیکی می تواند بر طبق این ساعات، تنظیم شود، همانگونه که دوربین IP می بیند».

چن افزود: «علاوه بر این، در یک گذرگاه عابر پیاده طبیعتاً در طول روز افراد بیشتری عبور می کنند و افراد کمتری در طول شب تردد دارند. سیستم کنترل ترافیک پویای ما می تواند طول مدت زمان چراغ سبز را بر همین اساس تنظیم کند و ترافیک روان تری را رقم بزند».

تاکنون این راهکار، نتایج مثبتی را نشان داده است. داده های IISI نشان می دهند در چهارراه هایی که این چراغ های راهنمایی نصب شده است، میانگین ازدحام ترافیک تا 15 درصد و حجم آلاینده های کربنی نیز تا 1114 تون کاهش یافته است.

اتوبوس های خودکار و 5G

واضح است که وسایل نقلیه خودران توجه بسیاری را به خود جلب کرده اند. در بسیاری از شهرها نه تنها خودروها، بلکه اتوبوس های خودران نیز در سطح شهر به چشم می خورد. یکی از این شهرها، شهر تایپه است که در خیابان Xinyi آن یک لاین به اتوبوس های خودران اختصاص داده شده است. این شهر به تازگی با اپراتور ارتباط از راه دور Far EasTone (FET) به همکاری پرداخته است؛ شرکتی که شبکه 5G ارائه می کند.

چرا باید بیشتر از 4G از 5G استفاده کنیم؟

دلیل اینکه باید 5G را جایگزین 4G کنیم، کاهش تأخیر در عملکرد سیستم حمل و نقل است. بر اساس پروتکل های اینترنت وسایل نقلیه، وسایل نقلیه خودران باید نهایتاً با تأخیر زمانی 100 میلی ثانیه کار کنند. این کار تنها با 5G امکان پذیر است. در حالی که با 4G یک چرخه رفت و برگشت ارتباط، 15ثانیه زمان می برد.

سایر راهکارهای حمل و نقل هوشمند

در این نمایشگاه، غرفه گذاران دیگر نیز آخرین راهکارهای مربوط به حمل و نقل خود را به نمایش گذاشتند. به عنوان مثال، LILIN راهکار خود را برای بخش پلیس و اجرای قانون رونمایی کرد. دوربین های IP این کمپانی می توانند فعالیت هایی نظیر پارک غیر مجاز، دور زدن غیر مجاز، گردش به چپ غیر مجاز و غیره را تشخیص داده و ثبت کنند. نرم افزار تشخیص پلاک خودروی این کمپانی نیز می تواند با کمترین خطا، بیشتر به پلیس کمک کند. این پروژه ها هم اکنون در شهرهای مختلف تایوان راه اندازی شده اند.

LILIN همچنین یک راهکار فیش آی یا دوربین چشم ماهی نیز دارد. این دوربین می تواند تمامی انواع وسایل نقلیه اعم از خودروها، کامیون ها و دوچرخه، را در یک محدوده مشخص و بدون هیچ نقطه کوری تشخیص دهد. مدیران و مسئولان شهر می توانند از این داده های به دست آمده برای مدیریت و برنامه ریزی ترافیک استفاده کنند.

ثبت یک پاسخ