۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |
RFIDمقالات

RFID در صنعت بهداشت و درمان-بخش دوم: کاربردهای RFID

در این قسمت، رایج ترین و ارزشمندترین کاربردهای فناوری RFID را در بهداشت و درمان مطرح می کنیم.
پیگیری موجودی

بیمارستان ها دارنده مقدار بسیار زیادی دارو و سایر تجهیزات پزشکی هستند و از این رو، برای شمارش دستی آن ها به اسکن بارکدها نیاز دارند. این کار برای پرسنل، فرآیندی بسیار زمانبر بوده و امکان خطاهای انسانی را نیز نمی توان در نظر نگرفت. تگ های RFID امکان شمارش سریع تر، دقیق تر و بیشتر تجهیزات و داروها را فراهم می کنند. تگ ها می توانند در داخل یا بیرون بطری ها و جعبه ها قرار بگیرند؛ بنابراین سیستم RFID برای بیشتر انواع موجودی های بیمارستان کاربرد دارد.

این فناوری حتی می تواند دمای داروهای حساس به گرما را نظارت کند و این اطمینان را بدهد که موجودی انبار بیمارستان به خوبی نگهداری می شود. کاربرد دیگر تگ های RFID احراز هویت موجودی است. داروها و تجهیزات پزشکی تقلبی بسیار افزایش یافته است، اما قرار دادن تگ های RFID رمزگذاری شده روی محصولات به بیمارستان ها و داروخانه ها این امکان را می دهد تا از اصالت اقلام، اطمینان حاصل کنند.

ردیابی بیماران و پرسنل

تگ های RFID روی مچ بندهای بیمارستان قابل نصب هستند تا بیماران را ردیابی کرده و اطلاعاتشان را تأیید کنند. این کار مانع از آن می شود تا بیماران داروهای اشتباه دریافت کنند یا به بخش اشتباهی از بیمارستان منتقل شوند. یک تگ RFID را می توان با تاریخ تولد، آلرژی ها و سایر اطلاعات حساس بیمار رمزگذاری کرد تا مانع از بروز خطا شد. فناوری RFID همچنین می تواند سیستم حفاظتی یک بیمارستان را تقویت کند. با کنترل دسترسی RFID، کارکنان باید بج های RFID خود را به ریدر بزنند تا به مکان های خاص دسترسی یابند. این کار مانع از دسترسی غیر مجاز شده، خطر سرقت و آسیب را کاهش داده و موجب افزایش ایمنی پرسنل و بیماران خواهد شد.

ابزارهای جراحی

ابزارهایی مانند قیچی، چاقوی جراحی و گیره از جمله ملزومات ضروری جراحان به شمار می روند. نمونه های تأسف برانگیز بسیاری هر ساله رخ می دهد که در آن ابزارهای جراحی به درستی ضدعفونی نمی شوند؛ بنابراین باکتری های ناشی از جراحی قبلی را منتقل می کنند. ردیابی RFID می تواند این اطمینان را بدهد که ابزارها قبل از استفاده مجدد ضدعفونی و به مکان مناسب منتقل شده اند. تگ های RFID فلزی می توانند فرآیند ضدعفونی سازی را در دیگ های مخصوص حرارت دهی تحمل کنند، بنابراین تجهیز بیشتر انواع ابزارهای جراحی به فناوری RFID آسان است.

محدودیت های RFID در بهداشت و درمان

اگرچه استفاده از RFID در توسعه نرم افزارهای بهداشت و درمان مزایای بسیاری دارد، اما برخی عوامل نیز مانع از آن می شود تا این فناوری در بخش هایی از صنعت بهداشت و درمان به کار رود. بزرگترین مشکل فناوری RFID، هزینه آن است. بیمارستان ها اغلب تمایلی برای هزینه کردن پرداخت پول زیاد بر روی فناوری های جدید ندارند. قیمت تگ های RFID بسیار مناسب است، اما ریدر تگ ها بین 1000 تا 3000 دلار قیمت دارند. یک سیستم RFID رده بالا در یک بیمارستان متوسط، می تواند میلیون ها دلار هزینه داشته باشد.

تگ ها همچنین آنقدر کوچک هستند که می توان آنها را به راحتی از بیمارستان بیرون برد، بنابراین نگهداری از سیستم RFID نیز خود، هزینه بر خواهد بود.

محدودیت های فنی

محدودیت های فنی نیز چالش دیگری در این زمینه به شمار می رود. فناوری RFID ممکن است با بعضی انواع تجهیزات پزشکی تداخل پیدا کرده و گاهی دچار خطاهای سیستمی شود. RFID هنوز هم به طور کامل استاندارد سازی نشده است؛ بنابراین می تواند مشکلات همکاری با سایر فناوری های بهداشت و درمان را به همراه داشته باشد.

تولیدکنندگان تجهیزات RFID هنوز هم در جستجوی بهترین روش ها برای اجرای فناوری RFID در صنعت بهداشت و درمان هستند. با این حال کاربری RFID در بهداشت و درمان تا کنون کمک بسیاری به ارتقای ایمنی بیمارستان ها و افزایش بهره وری بیمارستان برای کارکنان و بیماران کرده اند. در سال های آینده، به احتمال زیاد رشد بیشتری در تولید تگ های RFID مناسب برای بهداشت و درمان به دست خواهد آمد.

ثبت یک پاسخ