۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |
Droneمقالات

نقش پهپادها و رباتها در جلوگیری از انتشار کرونا

همانطور که می دانید، انتشار کرونا ویروس یا COVID-19 در سراسر جهان دولتمردان را بر آن داشته تا برای حفظ فاصله اجتماعی، تدابیر گوناگونی بیندیشند. یکی از این تدابیر استفاده بیشتر کاربران از ربات ها و پهپادها برای کارهای گوناگون است؛ کارهایی که پیش از این معمولاً توسط نیروهای انسانی انجام می شد. در این مطلب تعدادی از این موارد کاربری را به عنوان مثال مطرح می کنیم.
ضد عفونی کردن توسط رباتها

ضدعفونی کردن جزو کارهای بسیار مهم در مکانهایی مانند بیمارستانها و هتل ها به شمار می رود. برای مقابله با ویروس کرونا، رباتها در مکانهای نامبرده مورد استفاده قرار می گیرند تا با حداقل دخالت انسان کار ضدعفونی کردن را به صورت دقیق و کامل انجام دهند.

برای مثال هتل مرکز پزشکی Westin Houston اظهار می دارد که در حال حاضر کار ضدعفونی کردن اتاق های این هتل توسط رباتهای LightStrike Germ-Zapping صورت می گیرد که این کار را با تاباندن اشعه UV زنون انجام می دهند. مشابه آن، ربات های UVD ساخت کمپانی Danish است که تعداد زیادی از رباتهای خودران خود را به مکانهای مختلف جهان ارسال کرده است، از جمله بیمارستانهایی در چین، تا به آنان در ضدعفونی کمک کنند. به گفته مؤسسه صنعت رباتیک، این کمپانی (Danish) سعی دارد فعالیت خود را گسترش داده و برای بازارهای دیگر نیز به تولید ربات بپردازد، همچون ادارات، کف و زمین کارخانجات تولیدی و فروشگاه ها.

تحویل سفارش

در شرایط شیوع COVID-19 و برای مقابله با آن، کار تحویل سفارشات غذا، محصولات و خدمات پزشکی و سایر الزامات به کسانی که متقاضی این خدمات هستند بیش از پیش توسط رباتها و پهپادها صورت می گیرد. در حقیقت استفاده از رباتها در بیمارستانها به خصوص به دلیل شیوع کرونا رایج تر شده است. کمپانی Aethon، ارائه دهنده راهکارهای پزشکی اظهار داشت: از اولین هفته ماه فوریه، مشتریان بیمارستانی واقع در مناطق اصلی شیوع ویروس کرونا در چین کاربری ربات را در تسهیلات خود تا 30 درصد بیشتر از سال 2019 افزایش دادند.

کمپانی Aethon رباتهای خودران مخصوص محیط های بسته تولید می کند تا جهت ارسال و تحویل داروها، نمونه های آزمایشگاهی و غذا و نیز کنترل و مدیریت بارهای زیاد ملافه و زباله مورد استفاده قرار گیرند. به گفته این کمپانی، این کارها به خوبی می تواند توسط رباتها انجام شود و مزایای بسیاری دارد. این کمپانی یادآور شد: «رباتها به دلیل قابلیت انجام کارهای مربوط به حمل و نقل در بیمارستان می توانند به حفظ فاصله گذاری اجتماعی کمک کنند در حالی که نیروهای انسانی می توانند کارهای ایمن تری را انجام دهند. این ربات دیگر خطر عطسه کردن در آسانسور یا لمس کردن درب هنگام رساندن تجهیزات را نداشته و در مجموع احتمال ابتلای ربات به ویروس کرونا وجود ندارد. همچنین می تواند از مکانهایی که قرنطینه هستند عبور کند بدون اینکه دغدغه تمیز کردن را داشته باشد و برای حفظ ایمنی شخصی بدون هیچگونه خطری آماده کاربری است».

مزایای پهپادها در شرایط کرونا ویروس

تحویل محصولات و خدمات لازم در نبود کارگران و پیکها می تواند توسط پهپادها نیز انجام شود؛ چرا که این روزها بیشتر نیروهای انسانی که در این حوزه ها فعالیت می کردند برای حفظ سلامتی خود و خانواده شان، خانه نشین شده اند. پهپادها می توانند در ارائه خدمات لازم به ویژه برای کسانی که نمی توانند به خرید بروند به خوبی ایفای نقش کنند.

به عنوان مثال، یک برنامه خلبانی توسط Google X Wing در منطقه Christianburg ویرجینیا واقع شده است که در آن پهپادهای تولید شده توسط کمپانی ملزوماتی مانند غذا و دستمال کاغذی را به مردمی که این روزها خانه نشین هستند تحویل می دهد. بر اساس یک مطلب پست شده توسط وبلاگ Streetsblog، پهپادها می توانند با حداکثر سرعت 120 کیلومتر بر ساعت پرواز کنند و ملزومات و سفارشات را در کمتر از 10 دقیقه به دست مشتریان برساند. همچنین طبق اظهارات وبلاگ Streetsblog، Wing با کمپانی Walgreens همکاری کرده تا داروها و لوازم مهم دیگر را از داروخانه و مشاغل کوچک محلی به دست مردم برساند.

در نهایت، پهپادها می توانند در اطلاع رسانی عمومی و نیز برای اهداف نظارتی به کار روند. به ویژه در موارد بروز خشونت در برابر فاصله گذاری اجتماعی و نیز در جلوگیری از ایجاد تجمعات کاربرد چشمگیری دارد. به گفته Geospatial World، مقامات اجرای قانون همچون پلیس محلی یا مقامات شهرداری در حال حاضر از پهپادها برای نظارت بر حرکات مردم و جلوگیری از تجمعات احتمالی استفاده می کنند تا از گخطر ابتلای نیروهای پلیس و دیگر پرسنل مربوطه را کاهش دهند.

ثبت یک پاسخ