۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |
Droneمعرفی پروژه هامقالات

پروژه یکپارچه سازی پهپاد نظارتی در دانشگاه جنوب Illinois

دانشگاه جنوب Illinois (SIU) که در سال 1869 تأسیس شد، بیش از 200 رشته تحصیلی اصلی، فرعی و تخصص را سالانه به جمعیت دانشجویان 14554 نفری خود ارائه می کند. سال گذشته این دانشگاه برای تحقیقات و خدمات، 69 میلیون دلار جایزه و کمک دریافت کرد. پرچمدار دانشکده های این دانشگاه، دانشکده Carbondale است که بر اساس تعداد دانشجویان متعلق به گروه های اقلیت قومی و نژادی که برنده جوایز مختلف شده اند، در میان برترین دانشکده های کشور ایالات متحده قرار دارد.

چالش پیشِ رو

از سال 1974 هر ساله دانشگاه SIU میزبان رویدادی است که شهرت جهانی دارد و از سراسر دنیا برای شرکت در این رویداد حضور پیدا می کنند. با هدف بهبود دید تماشاگران در این رویداد، دو تن از متخصصان اتوماسیون ساختمان دانشگاه تصمیم گرفتند یک پهپاد را برای ثبت تصاویر روی آب به کار ببرند. با این حال، چالش اجرای این پروژه و پخش زنده ویدئو روی نمایشگر با موانع فنی و اجرایی روبرو بود که باید بر آن غلبه می کردند.

لوک شمونیا (Luke Schemonia) یک خلبان پهپاد تجاری دارای گواهینامه FAA و متخصص اتوماسیون ساختمان II در دانشگاه SIU است. وی توضیح می دهد: «از آنجا که این رویداد، منحصر به دانشگاه است، ما باید از قوانین آن مبنی بر اینکه تصاویر ویدئویی گرفته شده از دانشگاه باید در همان محل بماند، پیروی کنیم. در واقع ما نباید توسط یک پلتفرم رسانه جمعی یا شبکه اجتماعی پخش زنده ویدئو را منتشر کنیم. همچنین مشکلات مربوط به تأخیر ویدئو نیز وجود داشت؛ زیرا تماشاچیان طبیعتاً ترجیح می دهند تصاویر را به صورت آنی و بدون تأخیر دنبال کنند.

دانشگاه SIU با همکاری کمپانی Qognify توانست به موفقیت جدیدی دست یابد و برای اولین بار در تاریخ 46 ساله این دانشگاه، ویدئوی هوایی آنی از دریاچه ارائه کند. همچنین موفقیتی محسوب می شد که پروژه اجرا و گسترش پهپاد را شتاب بخشید؛ ابزاری که امروزه برای اجرای مانورهای تیراندازی، به اشتراک گذاری مدارک، نظارت، تعمیر و نگهداری و نقشه برداری استفاده می شود، اکنون و در این رویداد قرار شد برای شمارش تعداد پرندگان مهاجری که هر سال به این دریاچه می آیند به کار رود.

راهکار

در ابتدا تیم SIU تصمیم گرفتند یک سخت افزار رمزگذار ویدئویی خریداری کنند تا اطمینان یابند ویدئوی گرفته شده توسط پهپاد ، از محدوده دانشکده خارج نمی شود. با این حال، شمونیا که تجربه قبلی کار با سیستم مدیریت ویدئو (VMS) دانشگاه به نام Ocularis را داشت، با تیم مربوطه در کمپانی Qognify تماس گرفت تا بهترین راه را به وی پیشنهاد کنند. وی افزود: « Qognifyاز اجرای این پروژه هیجان بسیاری داشت و فوراً به ما روشی بسیار ساده تر و بدون هزینه برای پخش ویدئوی زنده، امن و با کمترین تأخیر پیشنهاد کرد. تنها کاری که باید می کردیم افزودن پهپاد مجهز به دوربین جدید به دریاچه Ocularis بود».

گری ماسی (Gary Mausey) نیز یک خلبان پهپاد دارای تأییدیه و سرپرست متخصصین اتوماسیون ساختمان II در دانشگاه است. وی اظهار داشت: «ما گستره ای از پهپادهای مختلف داریم؛ همچون پهپاد مدل Mavic 2 Enterprise Dual از کمپانی DJI که به قابلیت تصویربرداری ویدئویی و حرارتی مجهز است؛ بنابراین با دانشی که در مورد نحوه کار با آنها به واسطه Ocularis داریم، می توانیم ارزش موارد کاربری جدید این پهپاد ها را نیز شناسایی کنیم.

امروزه که در عصر به پرواز درآمدن پهپادها هستیم، داده های ویدئویی به وسیله شبکه Verizon از پهپاد ها مخابره می شود، از میان دو فایروال عبور کرده و به سرور SIU می رسد. سپس این داده های ویدئویی توسط سرور Ocularis Media پردازش شده و روی نمایشگر در اتاق کنترل به نمایش در می آید. ماسی خاطرنشان کرد: « با در نظر گرفتن سفری که داده های ویدئویی پهپاد تجربه می کند، ما مشکلی در زمینه تأخیر، تجربه نکردیم».

مزایای پروژه

از آنجا که داده های ویدئویی پهپاد توسط Ocularis دقیقاً به همان شیوه ویدئو از دوربین های نظارتی تهیه و ثبت می شود، در هر مأموریت پروازی نه تنها پروتکل های حفاظتی محدودیت داده های دانشگاه رعایت می شود، بلکه ویدئوهای دارای نشان زمان را قادر می سازد تا در صورت نیاز به عنوان یک مدرک معتبر به سرعت و آسان برای مراجع قانونی ارسال گردد.

دسترسی فوری به داده های ویدئویی از پهپاد، محدود به اتاق کنترل نیست؛ همانطور که شمونیا توضیح می دهد: «با نصب اپلیکیشن Qognify Mobile Client روی موبایلم، از هر جای دانشگاه که باشم تنها با داشتن اتصال به اینترنت می توانم ببینم که دقیقاً پهپاد در حین پرواز چه چیزهایی را می بیند».

آنچه به عنوان یک پروژه جذاب و جالب آغاز شد، به یک اولویت دائماً در حال اجرا تبدیل گردید و موجب ارتقای ارزش و اعتبار دانشگاه SIU از عملیات کارخانه و خدمات به دپارتمان ایمنی عمومی و نیروی پلیس اختصاصی آن شد. ماسی یک مثال جدید را تشریح می کند: «ما اخیراً مأموریتی در نیروگاهمان اجرا کردیم که به تولید بخار می پردازد و از این بخار برای گرمایش ساختمان های دانشگاه، تأمین آب سرد برای سرمایش و تولید برق استفاده می کنیم. تصاویر حرارتی که روی نرم افزار Ocularis ذخیره می شوند می توانند برای پیدا کردن جای دقیق تونل های بخاری که اتلاف انرژی دارند به کار روند».

وی نتیجه گیری کرد: «توصیه من به هر سازمانی آن است که در نظر گرفتن اتخاذ فناوری پهپاد ، از توجه به قابلیت های VMS مجموعه آنها آغاز می شود. با کمک کمپانی Qognify ، پهپادهای ما قابلیت های مضاعفی پیدا می کنند و ما نیز از VMS خود بهره بیشتری خواهیم برد؛ هم از نظر عملیاتی و هم ایمنی و حفاظت».

ثبت یک پاسخ