۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |
مقالاتنظارت تصویری

راه‌آهن و چگونگی استفاده از داده‌های سیستم‌های نظارت تصویری

بخش حمل و نقل ریلی و ایستگاه‌های مترو، از جمله اولین استفاده‌کنندگان فناوری IoT و داده‌های بزرگ بودند. دستگاه‌ها و سنسورها به امر ردیابی می‌پردازند و درونِ ایستگاه‌ها به اپراتورها کمک می‌کنند تا از اتفاقات مطلع شوند و امنیت محیط را حفظ نمایند. اما، هر روزه بیش از پیش، اپراتورها به داده‌ها متکی می‌شوند تا بتوانند روندهای کاریِ خود را بهینه سازند. به عنوان مثال، اپراتورها با داده‌هایی که از سیستم‌های کنترل تردد در قسمت ورودی ایستگاه‌های قطار و مترو به دست می‌آید، می‌توانند برنامه‌ی قطارها را تعیین کنند و زمان حرکت آنها را تغییر دهند. سنسورهایی که تغییری در دمای محیطی را احساس می‌کنند، می‌توانند سیستم تهویه‌ی قطار را روشن نمایند. اینها تنها چند مورد از راهکارهایی است که اپراتورها قادرند برای حفظ مشتری و افزایش درآمدها به کار بگیرند. آقای مایکل ویلسون، مدیر بخش خدمات حمل و نقل در یکی از شرکت‌های طراح و مشاور در ایرلند گفت: داده‌های بزرگ به شکل قابل توجهی می‌توانند ایمنی را ارتقا بخشند تا فرآیندهای کلی با افزایش کیفیت همراه گردد. قابلیت‌های اتوماسیون میزان خطاهای انسانی را کاهش مي‌دهد. اپراتورهای خطوط ریلی ارتقای بسیاری از فرآیندها را در حوزه‌های مختلف شاهد خواهند بود. ارائه‌ی اطلاعات آنی و فوری می‌تواند به مشتری امکان تصمیم‌گیری در مورد سفرهایش را بدهد.

یکی از راه‌هایی که داده‌ها می‌توانند بهتر مورد استفاده قرار گیرند، مدیریت کاهش از کار افتادن سیستم و ارتقای بهینگی از طریق نگهداری صحیح یا اطلاع‌دادن به کارکنان در مورد یک مشکل است تا بدین ترتیب، آنها بتوانند پیش از بروز یک رویداد با آن مقابله کنند. فرانک وبر، مدیر توسعه تجاری یکی از شرکت‌های اتریشی در این باره گفت: راهکارهایی که در این باره عرضه‌شده‌اند، می‌توانند نیازهای نگهداری و مشکلات دیگر را از قبل پیش‌بینی نمایند و بدین ترتیب، به شکل پیشگیرانه از دارایی‌ها محافظت کرد و زمان فعال بودن سیستم‌ها را به بالاترین میزان رساند. قابلیت‌های آنالیتیک پیشرفته که الگوهای پنهان داده‌ها را نشان می‌دهند، برای شناسایی سریع و دقیق عوامل یک اتفاق مورد استفاده قرار می‌گیرند. اعلان‌های هشدار زمانبندی شده می‌توانند به تیم‌های خدمات و نگهداری، پیام‌هایی را ارسال کنند تا این نوع خدمات به صورت بهینه و برنامه‌ریزی شده انجام گیرد. بدین ترتیب، اپراتورهای مترو و یا راه‌آهن به موقع و در زمان مناسب، به تعویض و یا تعمیر تجهیزات می‌پردازند.

یکی دیگر از اهداف استفاده از داده‌ها توسط اپراتورهای راه‌آهن و یا مترو، کم کردن ازدحام ریلی است. مواردی همچون داده‌های بزرگ، در طول زمان‌های اوج ترافیک، محیط‌هایی با بیشترین میزان عبور و مرور، اطلاعاتی در مورد رفتارهای مسافران که در ورودی‌های ایستگاه‌ها، خروجی‌ها و قسمت گیت‌ها به دست می‌آید، می‌توانند به اپراتورها کمک کنند تا ساعات حرکت قطارها را برنامه‌ریزی کرده و با تشخیص ساعات خلوت عبور و مرور، تصمیم‌هایی راهبردی بگیرند و بدین ترتیب، هزینه‌ها را کاهش دهند. درون ایستگاه، سیستم‌های آنالیتیک از قبیل مدیریت صف و جریان عبور و مرور می‌تواند به اپراتورها کمک کند تا استفاده از کارکنان را بهینه نمایند و تصمیم‌های مناسبی را در این زمینه بگیرند. جیمز سامرویل اسمیت، مدیر مارکتینگ یکی از شرکت‌های معتبر در بازار گفت: مدیران ایستگاه‌ها می‌توانند قابلیت‌های آنالیتیک را به گونه‌ای به کار بگیرند تا جریان عبور و مرور را تحت کنترل داشته باشند و تعداد افرادی که برای خرید بلیت مراجعه می‌نمایند را زیر نظر بگیرند. مدیریت ایستگاه با داشتن چنین ابزاری می‌تواند کارکنان خود را برای بخش‌های مختلف مورد استفاده قرار دهد تا مشتریان بهترین خدمات را دریافت نمایند. با این سطح از داده‌ها، ایستگاه‌ها می‌توانند الگوهای ترافیکی را در زمان‌های مختلف با یکدیگر مقایسه نمایند و با اطلاعات به دست آمده، کارکنان خود را در بخش‌های مختلف تقسیم نمایند. در ساعات اوج ترافیک و همچنین در زمان تعطیلات، ایستگاه‌ها از اطلاعات به دست آمده ممنون خواهند بود، چرا که با آنها اطمینان حاصل می‌کنند که همه‌ی مسافران سرِ وقت به مقصد می‌رسند و ایمنی آنها حفظ می‌شود.

برای حفظ راحتی مسافران، داده‌های جمع‌آوری شده از سنسورهای تشخیص میزان دما، رطوبت و دی‌اکسید کربن، همگی می‌توانند نقش مهمی ایفا نمایند. آقای اریک لونگ، مدیر ارشد راهکارهای تجاری در یکی از شرکت‌های معتبر در تایوان گفت: از قدیم به این شکل بوده که سیستم تهویه را به صورت دستی و بر اساس تعداد افراد موجود در محل تنظیم می‌کردیم. با استفاده از داده‌های بزرگی که از سنسورهای مختلف به دست می‌آید، این روند می‌تواند به صورت خودکار درآید. به عنوان مثال، اگر تعداد افراد حاضر در یک مکان افزایش یافت، سطح دی‌اکسید کربن موجود در هوا زیاد می‌شود و سنسورها این را تشخیص می‌دهند. بدین ترتیب، سیستم‌های تهویه روشن می‌شوند و هوای محیط را تهویه می‌کنند.

اطلاعات بیشتر در مورد مشتریان

در نهایت اینکه، اطلاعات به دست آمده از سنسورهای ریل می‌تواند اطلاعات بیشتری از مشتریان در اختیار اپراتورها قرار دهد. بدین ترتیب، آنها می‌توانند بر روی یک مسئله متمرکز شوند و راهبردهایی را به عنوان هدف برگزینند تا میزان درآمدها افزایش یابد و رضایت مشتریان ارتقا پیدا کند. کیت دابلیو دیرکس، مدیر توسعه تجاری در بخش خطوط ریلی در یکی از مؤسسات علمی و تحقیقاتی گفت: مطالعات نشان می‌دهند که اطلاعات صحیح و با زمانبندی درست که با گزینه‌های مختلفی جایگزین شده‌اند، می‌توانند باعث افزایش رضایت مشتریان گردند.

امروزه همچنین، امکان استفاده از داده‌ها، باعث شده تا اپراتورها بتوانند قدم فراتر بگذارند و به کارهایی متفاوت بپردازند. به عنوان مثال، حالا دیگر مسافر می‌تواند اطلاعات عبور و مرور خود را وارد سیستم کند تا راهکارها در مورد آغاز و پایان زمان مسافرت مسافران اطلاعات کسب نمایند. با تعبیر کردن این اطلاعات، سیستم می‌داند با مسافر چه برخوردی داشته باشد. به عنوان مثال، به او پیشنهاد رستوران بدهد یا اینکه جای آرامی را برای استراحت به وی پیشنهاد کند.

ثبت یک پاسخ