۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ |
نظارت تصویری

با ویدئو وال‌های Barco،ناشناخته‌ها را کشف کنید

به گزارش دنیای حفاظت، شرکت اینفوسک، از مجموعه‌های پر تلاش در زمینه‌ی حفاظت و به ویژه بخش نظارت تصویری، با چند کمپانی و برند مطرح و قدرتمند جهان به همکاری می‌پردازد. کمپانی Barco یکی از کمپانی‌های مذکور است. کمپانی بلژیکی بارکو، به تولید و ارائه‌ی ویدئو وال‌های متعددی می‌پردازد که در بخش نظارت تصویری و به‌خصوص در اتاق‌های کنترل مورد استفاده قرار می‌گیرند. تکنولوژی بارکو در تولید ویدئووال‌ بسیار گسترش یافته و امروزه توانسته انواع گوناگونی از قابلیت‌ها و فناوری‌های تولید ویدئووال را به جهانیان عرضه کند. در این مطلب، شرکت اینفوسک، جدیدترین راه‌کارها و فناوری‌های ویدئووال Barco را تشریح می‌نماید.

1-بررسی کلی

با ابداع خانواده‌ی UniSee TM، از مجموعه محصولات ویدئووال‌های LCD دیواری BARCO، انقلابی در زمینه‌ی ساخت LCD  های ویدئووال در دنیا ایجاد شده است. در این نوآوری و ابداع، خدمات بی‌نظیری از جمله کیفیت تصویر بسیار بالا، عملکرد عالی سیستم، قابلیت نصب ساده، ماژولار بودن بخش‌های نمایشگر، تسهیل در تعمیر پذیری و افزایش طول  عمر پدید آمده است. سیستم ماژولار Unisee از سه مؤلفه‌ی اصلی تشکیل می‌شود.

Unisee view -1.1

این بخش از زیر مجموعه‌های LCM، کارت ورودی شبکه و منبع تغذیه مجزا تشکیل می‌گردد که به تشریح هرکدام از آنها می‌پردازیم:

UniSee 800nits LCM -1.1.1

اولین بخش از نمایشگر Unisee ماژول   UniSee 800nits LCM (ماژول کریستال مایع) می‌باشد. این بخش پنل اصلی نمایشگر را شامل می‌شود که صفحه نمایش 55 اینچی بوده و فاصله بین صفحات از نوع بدون حاشیه یا   bezel-less می‌باشد و می‌تواند ویدئویی را با رزولوشن FHD نمایش دهد. این نمایشگر به طور چشمگیری از تمامی پنل‌های LCD ویدئووال موجود در بازار که قبلاً وجود داشته است، پیشی می‌گیرد. خصایص مهم و بی‌نظیر این نمایشگر شامل موارد زیر می‌باشد:

 تلاش برای کاهش فاصله‌ها: Unisee تا به امروز کمترین فاصله bezel را بین نمایشگرها برای LCD های ویدئووال در دنیا به خود اختصاص داده است.

 یکنواختی نــور پشـــت صفحه نمایشگر(Back light) : با بهره‌گیری از طراحی پیشرفته‌ی نور پشت صفحه، شاهد افزایش 20 درصدی یکنواختی نور در بخش‌های مختلف نمایشگر نسبت به تمامی نمایشگرهای قبل از Unisee هستیم. هنگام اندازه‌گیری 21 نقطه در 99درصد بخش‌های مختلف نمایشگر این نتایج به دست آمد که 95درصد مقدار روشنایی تصویر  به اندازه 800  نیت (nit) بوده است. این یکنواختی 95 درصدی در برابر 77 درصد پنل‌های قبلی به‌دست آمده و مشاهده می‌شود که رشد یکنواختی تصویر در حدود 20درصد می‌باشد.

 درخشندگی و طول عمر: این LCM، توانایی تولید تصویر با روشنایی  800nit واقعی را دارد. این مدل 100 هزار ساعت طول عمر دارد که در صورت مقایسه با سایر نمایشگرهای LCD ویدئووال، میزان طول عمر 66درصد بالاتر از تمامی مدل‌های قبل از Unisee می‌باشد. در بعضی از موارد در بازار LCD با روشنایی  800nit مشاهده می‌شود، اما این مقدار با overdrive کردن LED صورت می‌گیرد که این پروسه باعث کاهش طول عمر آن به 5000 ساعت می‌شود؛ به عبارت دیگر، تنها نصف طول عمر UniSee خواهد بود.

 وزن: UniSee 800 nits LCM سبک‌ترین LCM موجود در بازار است؛ وزن 15 کیلوگرمی آن باعث شده تا به راحتی جابجا شود. همانطور که می‌دانید یکی از معضلات اساسی در هنگام نصب ویدئووال، سنگینی آن است و این سنگینی هنگامی که تعداد سطرهای ویدئووال افزایش یابد و نصابان خواهان نصب ویدئووال باشند، مشهودتر خواهد بود.

 بدون فَن: سیستم Unisee به منظور کاهش هر گونه نویز، بدون فَن طراحی شده است. چرا که یکی از الزامات ارگونومیک اتاق کنترل، ارگونومیک سمعی است و باید کل سیستم به سمت و سویی حرکت کند تا میزان نویزهای تولیدی نظیر صدای فن‌ها به حداقل ممکن کاهش یابد.

1.1.2 -واسط گرافیکی یا کارت ورودی

کارت ورودی Unisee به پشت LCM متصل می‌گردد و یک ماژول مجزا برای کنترل تصویر می‌باشد. این بخش وظیفه‌ی پردازش و مدیریت سیگنال‌های خروجی و ورودی را بر عهده دارد. این کارت واسط به گونه‌ای طراحی شده که به راحت‌ترین و سریع‌ترین وجه روی کل سیستم نصب و یا UNINSTALL شود‌. در صورت بروز ایراد و نیاز به تعمیرات فقط این بخش به تعمیرگاه فرستاده می‌شود و نیازی به حمل پنل LCM نخواهد بود؛ بدین ترتیب ریسک آسیب رسانی به پنل LCM در عملیات لاجستیک تعمیرات به حداقل خواهد رسید.

1.1.3 -منبع تغذیه

منبع تغذیه یکپارچه Unisee با بهره‌گیری از کانکتور مخصوص که عملیات را راحت‌تر کرده است، به آسانی به پشت LCM متصل می‌شود.

 1.2 -پایه‌ی Unisee:

ساختار و پایه‌های  Uniseeدارای اولین ساختار پایه نصب خودکار و اتوماتیک در جهان است که دستیابی به حداقل فاصله‌ی bezel را تضمین می‌کند. از سویی دیگر ریسک آسیب‌رسانی به پنل‌ها در هنگام نصب و ایجاد فشار بین آنها کاهش خواهد یافت. تکنولوژی مذکور نوعی اختراع است که با استفاده از قانون مرکز ثقل، پنل‌ها را دقیقاً در جایی که باید باشند، نگه می‌دارد. این نوآوری قرارگیری دقیق پنل‌ها و نیز ساختار منحصر به فرد نسبت به تمامی مدل‌های قبل از Unisee را نسبت به سایرین متمایز خواهد کرد.

 1.2.1 اجتناب از خطرات نصب:

یکی از اصلی‌ترین معضلات نصب LCDهای ویدئووال، خطر صدمه دیدن ال سی دی می‌باشد؛ چرا که  هنگام نصب، احتمال ضربه دیدن یکی از گوشه‌های آن وجود دارد. پایه‌ی Unisee اولین ساختار پایه است که هنگام نصب به صورت خودکار بین هر نمایشگر، 3 سانتی متر فاصله اولیه در نظر می‌گیرد و خطر هرگونه لمس و ضربه‌ی ناخواسته به نمایشگرها یا ردیف‌های نمایشگر مجاور و یا ستون‌های نمایشگر اطراف که در هنگام نصب آن احتمال دارد را کاملاً از بین می‌برد.

1.2.2-حداقل فاصله‌ی تضمینی با سیستم نصب خودکار:

هنگام استفاده از ساختار پایه‌ی ویدئووال‌های قدیمی LCD، دستیابی به حداقل bezel بسیار دشوار بود؛ چرا که در بیشتر موارد نصب به‌صورت دستی انجام می شد و تنظیمات و تراز کردن توسط انسان‌ها با ضریب خطای بالا صورت می‌پذیرفت. در بسیاری از موارد جلوگیری از بروز مشکل و ایجاد فاصله‌ی ایمن و مناسب برای اجتناب از هر گونه صدمه، سخت و دشوار می‌باشد. پایه‌ی Unisee با توجه به این اصل که هیچ فاصله‌ی ایمنی ما بین شبکه‌ها لازم نیست و تنظیم پایه‌ها در ابعاد x, y & z بصورت اتوماتیک انجام می‌شود، دستیابی به حداقل فاصله‌ی ممکن را تضمین می‌کند.

Landscape or portrait -1.2.3 :

 همان ساختار نصب که در حالت افقی توضیح داده شد، برای حالت عمودی نیز می‌تواند استفاده شود.

1.2.4-حداکثر ابعاد ویدئووال:

برای آنکه میزان استحکام و تعداد نمایشگرهای یک مجموعه ویدئووال مشخص شود، باید ابتدا استقامت دیوار را برای تحمل وزن Unisee بررسی نمایید. ساختار پایه نصب می‌تواند تا 10 ردیف صفحه را به‌صورت افقی و 6 ردیف را در حالت عمودی پشتیبانی کند (10×6) و هیچ محدودیت واقعی برای تعداد ستون‌ها به غیر از آنهایی که دارای شرط محدودیت می‌باشند و اشاره شد، وجود ندارد.

Connect Unisee-1.3:

این بخش یک کنترلر ویدئووال کوچک است که باید به ویدئووال وصل شود و می‌توان آن را به‌عنوان مغز ویدئووال در نظر گرفت. این مغز قابلیت‌های زیر را به ارمغان می‌آورد:

1.3.1-تنظیمات و کنترل راحت ویدئووال:

تنظیم و مدیریت یک ویدئووال در پروژه‌های شبکه‌های بصری بسیار مهم و حیاتی است و این امر هنگام مدیریت پروژه‌های بزرگ  می‌تواند سخت باشد و تنظیمات آن زمان زیادی را می‌طلبد. هنوز هم از همان روش مرسوم کنترل ریموت انجام می‌گیرد و هر صفحه باید جداگانه تنظیم شود. رابط Unisee ویژگی کاربر پسند (user-friendly) را عرضه کرده است که به شما این امکان را می‌دهد تا کل ویدئووال را ظرف مدت چند دقیقه تنظیم نمایید و تنها با چند کلیک به مشخصات هر صفحه جدا دست پیدا کنید. در این روش پارامترهای پایانی ویدئووال (رنگ، روشنایی و …) در سطح ویدئووال تنها با چند کلیک می‌تواند انجام شود.

1.3.2-اجرای الگوریتم Sense X :

در داخل هر ال سی دی دو سنسور رنگ و روشنایی وجود دارد که سطح واقعی نور زمینه را در هر صفحه اندازه می‌گیرند. رابط Unisee تمامی این اطلاعات را جمع‌آوری و الگوریتم Sense X را اجرا می‌کند و پارامترهای نور زمینه را به هر صفحه پس می‌فرستد تا ویدئووال را در تمام طول مدت روی روشنایی و رنگ ثابت نگه دارد.

1.3.3-اتــصال به شبکه‌های بیرونی:

رابط Unisee امکان اتصال به اینترنت را دارد (توصیه می‌شود که در صورت امکان این اقدام صورت پذیرد). رابط Unisee همچنین تمامی API های مورد نیاز را از شبکه‌های بیرون  LANفراهم می‌سازد.

1.3.4-ارائه‌ی تمام داده‌های مورد نیاز برای ثبت ویدئووال Unisee :

رابط Unisee تمام پارامترهای ویدئووال (از جمله اندازه و وضعیت دیوار، شماره سریال‌ها و شماره بخش‌ها و …) را پوشش می‌دهد و فایل مورد نیاز جهت ثبت ویدئووال را برای شما تولید می‌کند. این کار در انبار گردانی و مدیریت اموال، تسهیلات مناسبی را فراهم می‌آورد.

2 .تکنولوژی ال سی دیBarco – انتخاب درست برای ویدئووال شما

ویدئووال‌های نمایشگر  LCDشرکت Barco  بهترین انتخاب برای ویدئووال شماست. در مقایسه با سایر نمایشگرها، ال سی دیBarco  چندین مزیت منحصر به فرد را برای شما به همراه دارد. بعضی از این ویژگی‌های کلیدی در اینجا بیان می‌شوند.

  • کوچک‌ترین فاصله bezel
  • کالیبریزاسیون خودکار رنگ و شفافیت بر اساس اطلاعات اندازه‌گیری شده سنسور یکپارچه
  • بهترین یکنواختی نور در سطح هر نمایشگر
  • بالاترین شفافیت با 800nit واقعی
  • ساختار پایه‌ی نصب آسان با تنظیم خودکار
  • روشن‌ترین ال سی دی تولید شده در بخش نمایشگرهای ردیفی
  • کاملاً بدون فن جهت کاهش نویز صدا

2.1 -چرا انتخاب Barco UniSee؟

2.1.1-شفافیت و رنگ خودکار در مقابل کالیبراسیون دستی

مدل Barco  UNI-8000 با توجه به قابلیت Real-Time، کالیبراسیون خودکار شفافیت و رنگ مبتنی بر فیدبک سنسور اپتیکالِ آنی، در صنعت و در نوع خود بهترین است. سایر تولیدکنندگان از تنظیمات رنگ و شفافیت کالیبره شده کارخانه‌ای در هر پنل LCD استفاده می‌کنند و یک تنظیم اولیه بهینه کارخانه‌ای را برای تمامی LCD ها به کار می‌برند. از آنجا که عمر پلاریزر یا قطبش نوری هر پنل متفاوت است، جهت دستیابی به یکنواختی نور در مجموعه ویدئووال، باید تقریباً بعد از چند ماه، دوباره کالیبراسیون رنگ چهار مرحله به‌صورت دستی انجام گیرد تا یکنواختی نوری در کل وید‌ئووال به دست آید.

2.2– ویدئووال  بدون کالیبراسیون شفافیت و رنگ

2.2.1-کالیبراسیون دستی:

کالیبراسیون دستی بسیار پر مصرف بوده و نیازمند متخصصان ویژه است. عموماً، یک مرحله‌ی 4 گانه باید به‌وسیله متخصص مربوطه انجام شود و تقریباً برای هر پنل حدود 5 الی10 دقیقه زمان می‌برد. کالیبراسیون دستی مستلزم تنظیم PC (مرحله 1)، اتصال ریموت PC به هر پنل با تأیید دستی (مرحله 2)، قراردادن سنسورها روی هر پنل LCD برای خواندن آنی شفافیت/رنگ (مرحله 3)، و سرانجام اجرا و منتظر ماندن برای PC جهت محاسبه مقادیر شفافیت/رنگ هر پنل به منظور ایجاد دستورالعمل‌هایی که باید برای تنظیم “مقدار دیوار نمایش”  به تمامی پنل‌ها فرستاده شود (مرحله 4) می‌باشد.

این روش بسیار پر مصرف و نامطلوب برای یک بازه‌ی تمام وقت و شبانه روزی(7/24) اتاق کنترل می‌باشد. برای دیوارهای بزرگتر ال سی دی (مثلاً بیشتر از 2 ردیف از پنل‌های چسبیده)، سیستم چارچوب و یا مهارکننده لازم خواهد شد و این نیز به نوبه‌ی خود اتلاف وقت است.

2.2.2– فرآیند کالیبراسیون دستی برای کالبیره کردن دیواری با ارتفاع دو پنل
2.2.3-نگاهی بر کالیبراسیون اتوماتیک Barco

Barco Sense X، کالیبراسیون شفافیت و رنگ خودکار، برای سیستم‌های ویدئووال پایه در چند دهه‌ی اخیر بوده است. کل فرآیند کالیبراسیون در پشت صفحه‌های نمایشگر انجام می‌گیرد و این عملیات در خروجی تصویری UNI-8000 تغییری نخواهد داشت. این فرآیند همچنین می‌تواند به‌صورت دستی توسط یک اپراتور روی یک پایه برحسب نیاز انجام گیرد (نیاز به نردبان نیست). سنسورهای اپتیکال فعال بر خلاف سنسورهای دستی، درون خود پنل ال سی دی قرار گرفته‌اند تا مستقیماً نقاط تولید شده رنگ و شفافیت به‌وسیله پنل را به‌صورت آنی بخواند. این عمل تا حد زیادی در زمان تنظیم و دریافت اطلاعات صرفه‌جویی می‌کند و با توجه به اینکه نیازی به متخصص دوره دیده نیست، در هزینه نیز تا حد زیادی صرفه‌جویی می شود.

2.2.4-جزئیات کالیبراسیون خودکار Barco

دو ماژول سنسور اپتیکال داخلی فعال جاگذاری شده در هر پنل ال سی دی به‌صورت اتوماتیک مقادیر شفافیت و رنگ هر پنل را به طور آنی اندازه‌گیری می‌کنند. به عبارت دیگر، 4 مقدار حساس به نور فعال مدام به‌وسیله‌ی پنل‌های ال سی دی اندازه‌گیری می‌شود. این عمل تضمین می‌کند که نرم‌افزار Sense X همیشه دارای یک نقطه سفید صحیح و سیاه و سفید دقیق برای هر پنل ال سی دی می‌باشد. این مقادیر به‌صورت مداوم با استفاده از کابل‌های Cat 5 در حال ارتباط با سوئیچ نصب شده در ساختار ویدئووال  LCDمی‌باشند. یک کابل Cat 5 تنها، از سوئیچ به یک کامپیوتر مدیریت ویدئووال  مجهز به نرم‌افزار آنالیز شفافیت/رنگ تغذیه می‌شود. پس از آنالیز مقادیر، یک مقدار مبنا در نظر گرفته و دستورالعمل‌ها برای تنظیم روی “مقدار دیوار نمایش” مبنا به هر پنل فرستاده می‌شود. راه حل Sense X به اپراتورها امکان تنظیم دستی شفافیت و رنگ برای اپراتورها را در صورت لزوم از روی میز کارشان فراهم می‌کند. در حالت تنظیم دستی به‌وسیله‌ی اپراتور، Sense X چند ثانیه طول می‌کشد تا راه‌اندازی شود و تصاویر نمایش داده شده در آن چند ثانیه را قطع می‌کند. پس لازم نیست اپراتور سنسورهای خارجی را به سمت سطح پنل‌ها نگه دارد. اپراتور می‌تواند روی Green BCM Box با یک مرورگر وب و تایپ آدرس در سرور Green BCM Box به Sense X دست پیدا کند.

3 .تأمین به‌وسیله‌ی منبع تغذیه‌ی اضافی

یکی از ویژگی‌های یکتای ال سی دی  Unisee این است که ساختار ماژول آن دارای یک منبع تغذیه اختیاری ثانویه

می‌باشد که می‌تواند به یک خط AC وصل شود. در صورتی که یکی از منابع تغذیه از کار افتاد، دیگری می‌تواند به شکل خودکار وارد عمل شود و ادامه کار را بر عهده بگیرد و اطمینان حاصل نماید که خاموشی ویدئووال رخ ندهد. بدین سان افزونگی ویدئووال از نظر برق پشتیبانی خواهد شد.

3.1-مدیریت توان ریموت کاملاً اضافی با تغذیه ولتاژ پایین از سوی منبع

یکی از راهکارهای بارکو برای ایجاد افزونگی در سیستم‌های برق رسانی، راهکار انتخاب منبع تغذیه ریموت برای کاربر می‌باشد (بدین شکل که به‌جای انتقال برقac  می‌توان از راهکار DC به‌صورت ریموت تا فاصله حداکثر 100 متر دورتر از منبع اصلی استفاده نمود).

راهکار منبع تغذیه ریموت Barco در صنعت بسیار کارا است چرا که علاوه بر کاهش نویز، قرار گیری پنل‌های مجزا برای ایجاد افزونگی، مدیریت یکپارچه را در رک فراهم خواهد ساخت.

 از این گذشته، راه حل صنعت جاری برای این چنین منابع تغذیه ریموتی، معمولاً چشم پوشی از این حقیقت است که این منابع تغذیه، تنها نقطه‌ای از مشکل سیستم می‌باشند. در حالتهایی که ال سی دی ها تحت عنوان صفحه نمایش مقدماتی برای عملکردهای بحرانی گمارده می‌شوند، یک منبع تغذیه اضافی مسلماً لازم است. بر اساس چنین سابقه گسترده‌ی صنعت است که Barco راه حل Unisee خود را طراحی کرده تا به کاربر حق انتخاب راه حل منبع تغذیه ریموت اضافی صنعت را ارائه کند.

3.2-عملکرد Loopthrough

واحدهای Unisee سیگنال حلقه‌ای یا  loop throughبه‌وسیله‌ی پورت  Display port  یا HDMI  را مهیا می‌کنند. بدین معنی که یک کابل می‌تواند به اولین نمایشگر متصل گردد و سیگنال‌های ورودی پذیرفته شده به‌وسیله Unisee به ورودی‌های بعدی ارسال گردد و به کمک واسط ارتباطی unisee تصاویر روی کل ویدئووال مدیریت شود. قابلیت مذکور این امکان را به کاربر می‌دهد تا پیچیدگی و طول کابل‌های مورد نیاز برای راه‌اندازی پنل ال سی دی را کاهش دهد. کاربر می‌تواند به‌وسیله‌ی کنترلرهای نسل بعدی Barco NGP400 یا ECU110 که پورت‌های خروجی *2K 4K را پشتیبانی می‌کند، مقدار قابل توجهی از کابل‌های سیگنال دهی را ذخیره کند.

 لازم به ذکر است که تمامی سیگنال‌های ورودی ویدئو به Unisee قابلیت تبدیل به مسیر خروجی DP  برای عملکرد حلقه سرتاسری را دارند.

 قابلیت عملکرد حلقه‌ی کلی به‌صورت فیزیکی با اتصال خروجی HDMI یک پنل به ورودی پنل بعدی صورت می‌گیرد.

دانلود کاتالوگ از اینجا

ثبت یک پاسخ