۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |
IoTشهر هوشمندمقالات

ساختمان‌ها به لطف IoT هوشمندتر می‌شوند

در حالی که هزینه‌های ساختمان‌ها و خانه‌ها به شکل سرسام‌آوری رو به افزایش است، شرکت‌ها و مالکان ساختمان‌ها به دنبال راه‌هایی هستند تا در هزینه‌ها صرفه‌جویی کنند، بهینگی را افزایش دهند و در عین حال، محیطی عالی را برای کارکنان فراهم آورند. به لطف دستگاه‌های متصل به یکدیگر با بستر IoT یا اینترنت اشیا و داده‌هایی که از آنها به دست می‌آید، نسل جدیدی از ساختمان‌های هوشمند ظهور پیدا کرده‌اند.

در یکی از مقالات به تازگی منتشر شده، نیاز به توازن میان کاهش فضای اداری و مهیا ساختن راحتی بسیار زیاد برای کارکنان، مورد تأکید قرار گرفته است. بر اساس این مقاله: هزینه‌های ساختمان‌ها در شهرهای سراسر دنیا در حد بسیار چشمگیری افزایش یافته است. در لندن، که یکی از گران‌ترین شهرهای جهان است، یک محیط کاری به ازای هر یک از کارکنان در سال، حدود 27 هزار یورو هزینه دارد. علاوه بر این، شرکت‌ها در حال کاهش فضای لازم و تعیین شده برای هر یک از کارکنان هستند. کار دشوار متوازن سازی طراحی ساختمان‌هایی بادوام و به‌صرفه و همین طور فراهم کردن بالاترین سطح راحتی، معمولاً بر عهده‌ی معماران و مهندسین ساختمان است.

در این تحقیق همچنین آمده که به لطف دستگاه‌های متصل به هم در ساختمان‌ها و داده‌هایی که تولید می‌کنند، ساختمان‌ها بیش از همیشه هوشمند شده‌اند. بر اساس این تحقیق، تا سال 2030، 50 میلیارد دستگاه شبکه‌ای با قابلیت اتصال به بازار خواهد آمد.

با تمام این حرف‌ها، IoT و داده‌های آن چه نتایج مثبتی را در ساختمان‌ها به همراه می‌آورند؟ بر اساس تحقیق انجام شده، بزرگ‌ترین مزیت آن فراهم سازی شفافیت و روند اتوماسیون بیشتر است.

از نظر شفافیت، مالک ساختمان اطلاعات بیشتری در مورد وضعیت کلی ساختمان در اختیار خواهد داشت. سیستم‌هایی برای محاسبه‌ی مصرف انرژی، هزینه‌های کلی، میزان انتشار گاز دی‌اکسید کربن و هزینه‌های هر متر مربع از محیط ارائه شده‌اند. بدین ترتیب، مالکان ساختمان‌ها می‌توانند عملکرد سرویس‌دهندگان را بررسی کنند و در عین حال سازوکارهایی را به صورت آنی برای رفع مشکلات به کار بگیرند. نقشه‌های حرارتی محیط‌های اداری، تشخیص وجود افراد در محل و تشخیص اینکه ساختمان‌ها در طول روز و فصول مختلف برای چه کاربردهایی مورد استفاده قرار می‌گیرد، اطلاعات بسیار مناسبی در اختیار مالکان ساختمان‌ها قرار می‌دهند.

علاوه بر شفافیت، ساختمان‌ها بیشتر با روندهای اتوماسیون همراه می‌شوند. در گذشته، شرکت‌ها ساختمان‌های خود را بعد از وقوع یک بحران مدیریت می‌کردند. با وجود اطلاعاتی که از فرآیند دیجیتالی شدن به دست می‌آید، شرکت‌ها می‌توانند به صورت پیشگیرانه عمل کنند و از مزایای بررسی‌ سیستم‌ها بهره ببرند. مزایای دیجیتالی شدن در مدیریت عملکردهای ساختمان‌ها کاملاً واضح و مبرهن است – برای مثال، کاهش انتشار گاز دی‌اکسیدکربن که اولویت بسیار مهمی دارد. شرکت‌ها تاکنون توانسته‌اند میزان انتشار این گاز را 10 تا 15 درصد کاهش دهند و با صرفه‌جویی در مصرف انرژی میزانِ 30 درصد چندان چیز عجیبی نخواهد بود.

اینترنت اشیا و داده‌های بزرگ می‌توانند در نهایت به مدیریت ساختمان کمک کنند و هر نوع نیاز به خدماتی را به صورت خودکار شناسایی نمایند. با استفاده از این فناوری می‌توان با محیط ارتباط برقرار کرد و در ادامه بر اساس نیازهای کاربران تنظیمات لازم را به عمل آورد. مزایای این امر برای مالکان ساختمان کاملاً مشخص است: این نوع ساختمان‌ها به معنای تلاش کمتر برای مدیریت تأسیسات و نگهداری آنها، مصرف انرژی کمتر و عملکرد تضمین شده خواهد بود. در عین حال، ساختمان از کارکنان محافظت به عمل می‌آورد، چرا که روندهای کاری بهینه می‌گردد و علاوه بر افزایش بهره‌وری کارکنان، خلاقیت آنها بیشتر می‌شود.

ثبت یک پاسخ