۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |
مقالاتنظارت تصویری

دوربین ضدانفجار در اماکن پرخطر

امروزه دیگر بر کسی پوشیده نیست که دوربینها نقشی حیاتی در نظارت و مانیتورینگ بازی میکنند. اما مکانهایی مانند تجهیزات صنعتی نیز وجود دارد که دوربینهای مداربسته معمولی در آن کارآیی ندارد. در این موقعیتها دوربین ضدانفجار تنها گزینه ای است که باید به کار برد.

مدت زیادی است که نظارت تصویری بخش مهمی از امنیت تجهیزات کاربران نهایی را در حوزه های گوناگون تأمین میکند؛ از بخشهای دولتی گرفته تا فروشگاهی و حتی آموزش و غیره. در نظارت تصویری دوربین نقش ثبت و ضبط ویدئو برای آگاهی بیشتر نسبت به موقعیت را دارد.

با این حال محیطهای بخصوصی وجود دارد که سختی و حساسیت ویژه ای دارند. به عنوان مثال، در کارخانجات ممکن است ذرات و گازهای قابل انفجاری وجود داشته باشد. در صنعت نفت و گاز چنین شرایطی حکمفرما است که به این بخشها تقسیم میشود: بخش بالادست (upstream) با دکلهای نفتی یا بخش میادین نفتی در دریا (offshore)؛ بخش میاندست (midstream) که در آن لوله های انتقال نفت تا هزاران کیلومتر گسترش یافته است و بخش پاییندست که مستلزم پالایشگاههایی است که نفت خام را به فرآورده های قابل استفاده تصفیه میکند. در تمامی این کاربردها، خطر وقوع انفجار، بالا است.

با این اوصاف، تجهیزات کاربران نهایی همچنان برای اهداف گوناگون نیازمند نظارت تصویری هستند. این اهداف میتواند نظارت بر حسگرها و اندازه گیری، مکانهایی که در آنجا مواد خطرناک نگهداری میشود و محافظت از پرسنل و کارکنان باشد. در چنین موقعیتی دوربینها باید ضد انفجار باشند.

در واقع، تقاضا برای این نوع دوربینها بیشتر از همیشه بوده و رفته رفته بیشتر نیز میشود. انتظار می رود بازار جهانی برای تجهیزات ضد انفجار  تا سال 2022 به 8.2 میلیارد دلار برسد که به گفته مؤسسه تحقیق بازار Allied رشد 9.3 درصدی را بین سالهای 2016 تا 2022 نشان میدهد. این مجموعه اظهار داشته: سیستمهای نظارت و مانیتورینگ با رشد چشمگیری در بازار تجهیزات ضد انفجار مواجه شده اند.

قبل از خرید، چه نکاتی را باید رعایت کرد

حال این سؤال مطرح میشود که دقیقاً چه عواملی یک محصول را ضد انفجار میسازد؟ به گفته یک وبلاگ ارائه شده توسط 2MCCTV، دوربینهای ضد انفجار معمولاً دارای درجه بندیهای مختلفی هستند؛ با مواد ضد جرقه محافظت میشوند؛ محتوی محفظه های آلومینیوم یا استیل ضد زنگ هستند و استاندارد NEMA برای فضاهای باز را دارند.

هنگام انتخاب یک دوربین ضد انفجار نکات دیگری نیز وجود دارد که باید مد نظر قرار گیرد. این نکات برای تمامی انواع دوربینهای بولت، دام یا PTZ و نیز لوازم جانبی نیز صدق میکند که در این وبلاگ مورد اشاره قرار گرفته است.

در این پست اشاره شده است: شکل دوربینهای ضدانفجاری که انتخاب میکنید به نوع نظارتی که باید انجام دهید بستگی دارد. دوربینهای ضد انفجار دام یا بولت گزینه مناسبی برای نظارت عمومی هستند. این دوربینها زاویه دید محدودی دارند اما بسیار سبک تر از دوربینهای Pan Tilt Zoom هستند و قیمت مناسبتری نیز دارند. دوربینهای PTZ قابلیتهای نظارتی بیشتری دارند و هر یک دوربین PTZ میدان دید وسیعتری را ارائه میدهد. بسته به نوع کاربرد، محفظه های ضد انفجار نیز میتوانند برای مقاوم سازی سیستم به کار رود. محفظه ها و بدنه ها میتوانند کمک کنند تا دوربینتان را در جایگاهی قرار دهید که دید وسیعتری ارائه نماید و در عین حال دستگاهتان را دور از دسترس و دید افراد یا تجهیزات دیگر نصب کنید.

در ضمن، دانستن اینکه آیا دوربینی که انتخاب کرده اید، از استانداردهای ضد انفجار پیروی میکند یا نه نیز حائظ اهمیت است. این استانداردها عبارتند از رده UL و سیستم مجزایی برای محصولات واقع در مکانهای پرخطر و نیز بخشنامه EU ATEX.

سیستم UL کلاس I عبارت است از گازهای قابل اشتعال، بخار مایعات قابل اشتعال و بخار مایعات قابل احتراق. ذرات و غبار قابل احتراق در کلاس II قرار میگیرند و فیبرها یا مواد پراکنده نیز در کلاس III. نوع اول نشان دهنده تمرکز گازهای قابل اشتعال، گاز مایعات قابل اشتعال یا گاز مایعات قابل احتراق است که میتواند در شرایط کاری معمول وجود داشته باشد و نوع دو نشان دهنده موادی است که در شرایط کاری معمول وجود ندارند.

بخشنامه ATEX گروهی از محصولات را شامل میشود، از جمله محصولاتی که در دریاها، مراکز پتروشیمی، معادن و کارخانجات نصب میشوند. این بخشنامه الزامات سلامت و ایمنی و روشهای ارزیابی جهت تأیید محصول را تعریف میکند تا پیش از اینکه محصولات وارد بازار اتحادیه اروپا شوند، این الزامات به اجرا درآیند.

ثبت یک پاسخ