۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |
حفاظت پیرامونیمقالات

5 راه برای اطمینان از محافظت کامل در محیط پــیرامونی

در ساختمان‌ها و تأسیسات حساس و محیط‌های وسیع بایستی با سیستم‌های کنترل ورودی بیشتری تحت محافظت قرار گیرد. در این ارتباط چالش بسیار مهمی در حوزه‌ی حفاظت پیرامونی به وجود می‌آید. در نتیجه، محافظت پیرامونی سرتاسری به راهکارهایی چندلایه و حرفه‌ای نیاز دارد که بتوانند در برابر خطرات پیش‌بینی‌شده از کاربران حفاظت کنند.  سیستم‌های یکپارچه که در آنها از دوربین‌های حرارتی و معمولی، سیستم‌ها و تجهیزات رادار و همین طور نرم‌افزارهای کنترلی و صادرکننده‌ی فرمان استفاده می‌شود، برای پوشش محیط‌های احتمالی خطر و حمله، بسیار لازم و ضروری هستند. در ادامه نگاهی به این فناوری‌ها می‌اندازیم. آنها پنج قابلیت مهم دارند و می‌توانند به شناسایی ورود غیرمجاز، ارزیابی و دفاع در محیط پیرامونی بپردازند.

تشخیص خطر

اولین قدم برای محافظت از افراد در برابر یک خطر، شناسایی وقوعِ آن است. با استفاده از فناوری‌های تشخیص پیشرفته می‌توان هنگام ورود افراد غیرمجاز، آنها را تشخیص داد. یکی از جنبه‌های مهم محافظت پیرامونی مؤثر قابلیت اجرای نظارت و پایش 24 ساعته است و این مسئله دیگر ربطی به شرایط آب و هوایی، محیطی و زمان ندارد. دوربین‌های معمول در محیط‌های کم‌نور و هوای بسیار سرد و طوفانی عملکرد چندان مناسبی ندارند. اما دوربین‌های تصویربرداری حرارتی می‌توانند محافظت کاملی را در برابر مهاجمین ارائه دهند، بدون اینکه محدودیتی از نظر بصری، منبع نوری و بسیاری از عوامل محیطی دیگر داشته باشند. در واقع تأسیساتی از قبیل نیروگاه‌های موجود نزدیک پهنه‌های آبی (Bodies of Water) می‌توانند از دوربین‌های حرارتی استفاده کنند. در این محیط‌ها می‌توان با ترسیم نوعی حصار مجازی حرارتی در جاهایی که نمی‌توان از فنس‌های فیزیکی یا دیوار استفاده کرد، به محافظت از محیط پرداخت. محیط‌های حساس علاوه بر نیاز به نظارت تصویری و مانیتورینگ مداوم، همچنین به راهکاری احتیاج دارند که تا حد زیادی بتواند به شناسایی ورود غیرمجاز بپردازد و آلارم کاذب کمی داشته باشد. این امر نیاز به ویدئوآنالیتیک را برای سیستم‌های مناسب نظارتی امری ضروری می‌سازد. قابلیت‌هایی همچون شناسایی رویدادها و یا تسهیل نگهداری داده‌ها فضای این صنعت را تغییر داده‌اند و باعث شده تا آنالیز ورود غیرمجاز به صورت دقیق‌تری صورت گیرد و عکس‌العمل نشان دادن در برابر اتفاقات بهبود یابد. قابلیت‌های پیشرفته‌ی آنالیتیک گزینه‌های مختلفی از آلارم‌های خودکار را در اختیار کاربران قرار می‌دهند. آنها می‌توانند از طریق ایمیل، ذخیره‌سازی تصویر در خودِ دوربین، خروجی دیجیتال و یا نرم‌افزارهای مدیریت تصاویر به ارسال آلارم بپردازند. این مباحث آنالیتیک باکیفیت و منحصربه‌فرد می‌توانند به صورت مجازی آلارم‌های کاذب را کاهش دهند و بدین ترتیب، پرسنل امنیتی را قادر سازند که به صورت مؤثرتر و بهینه‌تر نسبت به حوادث واکنش نشان دهند و در عین حال هزینه‌های کلی را برای کاربران نهایی کم کنند. در حالی که فناوری‌های نظارتی همچون رادار، تصویربرداری حرارتی و دوربین‌های معمول یا ویدئوآنالیتیک هر یک به نوبه‌ی خود به خوبی کار می‌کنند، به کار گرفتن این گزینه‌ها در کنار هم نوعی سیستم شناسایی محافظت پیرامونی در اختیار کاربران می‌گذارد. برای مثال، رادارهای نظارتی خطرات ممکنِ آن سوی فنس‌ها را شناسایی می‌کنند و سیگنالی برای دوربین‌های PTZ می‌فرستند تا به سمتِ این مشکل برگردند و تصویر بگیرند. بدین ترتیب، دوربین‌ها و سیستم‌های آنالیتیک درونِ آنها می‌توانند اشیا را شناسایی نمایند، به کارکنان و پرسنل مجاز اطلاع دهند و با تشخیص چهره و همین طور ارسال تصاویر باکیفیت مدارک اضافی در اختیار آنها بگذارند.

سیستم‌های پاسخ‌دهی خودکار

زمانی که تلاش برای ورود غیرمجاز از سوی فردی شناسایی می‌شود، عکس‌العمل نشان دادن و پاسخ دادن به این مشکل بسیار اهمیت دارد. تهیه کردن یک سیستم پاسخ‌دهی که بتواند اعمالی را بر اساس داده‌های موقعیتی GPS انجام دهد، تا حد زیادی آگاهی کاربران را از موقعیت‌ها افزایش می‌دهد. این اعمال می‌تواند به عنوان مثال، شامل چرخاندن جهت دوربین‌های PTZ به سمت رویداد مورد نظر، ردیابی شخص غیرمجاز و یا فعال کردن سنسورهای نوری باشد. برای نمونه، از دستگاه‌های تصویربرداری حرارتی که همراه با ویدئوآنالیتیک به کار می‌روند، می‌توان برای ایجاد آلارمی اولیه استفاده کرد که یک توالی از تجهیزات امنیتی و اعلان‌های هشدار دیگر را برای پرسنل فعال می‌نمایند تا در نهایت به این اتفاق پاسخ داده شود. در صورتی که تمامی موارد در جای خود باشند، اپراتورها می‌توانند به خوبی یک رویداد را شناسایی و ارزیابی نمایند.

رفع کردن فعالیت‌های مشکوک

بعد از اینکه مکانیزم‌های خودکار و از پیش‌طراحی شده فعال شدند و کارِ خود را انجام دادند، زمانِ آن است که اپراتورها موقعیت را شناسایی و ارزیابی نمایند. از اینجا به بعد، پرسنل مجاز می‌توانند قدمی مناسب بردارند و از خود محافظت نمایند و خطر را به تأخیر بیندازند. ترساندن افرادی که به فعالیت‌های مشکوک می‌پردازند، می‌تواند با سیستم صوتی دوطرفه انجام شود که ابزاری ساده، اما در عین حال قدرتمند است. اغلب اپراتورهای اتاق کنترل می‌توانند با صحبت کردن از طریق اینترکام یا بلندگو تحت نظارت بودنِ وی را اعلام کنند و بگویند که مسئولینِ امر از عملِ وی مطلع شده‌اند. با این روش، مسئولین امنیتی می‌توانند عکس‌العمل شخص را تحت نظر بگیرند و بدین ترتیب، بدانند که در قدمِ بعدی چه کار باید بکنند. اگر فرد مورد نظر به شکل مطلوب برخورد نکرد، در آن صورت می‌توان عمل جدی‌تری را انجام داد و به عنوان مثال، یک مأمور را به محل اعزام کرد.

تأخیر انداختن، دفاع کردن، اعزام نیرو و حل کردن ماجرا

خطر احتمالی شناسایی، کشف و ارزیابی شده است. حال، زمان دفاع کردن در برابر حملات کنونی و پاسخ‌دهی به تقلای فیزیکی و سایبری افراد است. با استفاده از نرم‌افزارهای مدیریت تصاویر پلت‌فرم باز و مناسب، مسئولین امنیتی می‌توانند به خوبی دستگاه‌ها و فناوری‌های کشف و اعلام هشدار شامل سنسورها، ویدئوآنالیتیک، کنترل دسترسی و تجهیزات رادیویی را مدیریت نمایند. یک نرم‌افزار مدیریت تصاویر قدرتمند این امکان را به اپراتورها می‌دهد تا قابلیت‌هایی همچون پخش مجدد تصاویر، ردیابی سیستم‌های اطلاعات جغرافیایی، اعلام هشدار از طریق ایمیل و ارسال این موارد به مراجع قانونی را انجام دهند. هدف اصلی جنبه‌ی به‌تأخیر انداختن در راهبردهای حفاظت پیرامونی آن است که مسئولین فرصت کافی برای عکس‌العمل داشته باشند. سیستم‌های کنترل دسترسی نقشی مهم در رسیدن به این هدف دارند. هنگامی که یک مسئول امنیتی شخص غیرمجازی را در تصاویر ویدئویی ملاحظه می‌کند، می‌تواند از طریق سیستم‌های مدیریت تصاویر ویدئویی تمامی خروجی‌ها را قفل نماید تا فرد در محیط گیر بیفتد.

هوشمندی: جمع‌آوری مدرک و کسب اطلاعات

هر قدر اطلاعات و داده‌های هوشمند بیشتری از یک رویداد جمع‌آوری شود، می‌تواند مدرک مناسب‌تری برای اثبات یک جرم و اطلاعاتی باارزش برای استفاده در موارد مشابه در رویدادهای آینده باشد. با ترکیب مناسبی از فناوری‌ها، ساختمان‌ها و مکان‌های مختلف می‌توانند سطح حفاظت و مانیتورینگ را ارتقا بخشند. یکی از منابع نوآورانه که موجود است و کاربران می‌توانند استفاده کنند، امکان پخش زنده می‌باشد که قابلیت آپلود شدن روی موبایل را دارد و کاربران از راه دور می‌توانند آن را به کار بگیرند. کارکنان با این اپلیکیشن افراد غیرمجاز را با تصاویر زنده از هر جایی ردیابی می‌کنند و بدین ترتیب، اپراتورها آلارم را به صورت آنی مشاهده خواهند نمود.  دوربین‌های مجهز به چند سنسور که هر دو نوع قابلیت‌های حرارتی و معمول را پردازش می‌کنند، تصاویری با کنتراست بالا برای شناسایی در هر نوع موقعیت نوری فراهم می‌نمایند و از ویدئوهای HD برای اثبات یک مسئله از قبیل تشخیص چهره و یا پلاک خودرو می‌توان استفاده کرد. با یکپارچه شدن این دو نوع امکان که کاملاً مستقل هستند، می‌توان هر نوع نقطه ضعف را در سیستم‌های معمولی رفع کرد.

ثبت یک پاسخ