۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |
ایمنی و حریقمقالات

نکات ایمنی حریق در ساختمان هوشمند

واژه «ساختمان هوشمند» برای افراد مختلف، معانی گوناگونی دارد. Rodger Reiswig، نایب رئیس روابط صنعتی در کمپانی Johnson Controls توضیح داد که برای بعضی ها، ساختمان هوشمند تنها به معنی سبز بودن مصرف انرژی در آن است. آیا ساختمان می تواند انرژی را حفظ کند یا میزان کربن را کاهش دهد؟ آیا ساختمان های هوشمند می توانند مقداری از آب مصرفی را مجدداً استفاده کنند یا از سلول های خورشیدی یا توربین های بادی برق تولید کنند؟

Reiswig در ادامه اظهار داشت: «تعریف دیگر ساختمان های هوشمند بر اساس سنسورها است. اگر ساختمانی هوشمند است پس اگر من اولین کسی هستم که وارد ساختمان می شوم، به محض کارت کشیدن باید سیستم تهویه هوا روشن شود. آیا می تواند چراغ ها را نیز روشن کند؟ می تواند پرده های پنجره ها را کنار بزند تا نور وارد ساختمان شود؟ آیا می تواند آسانسور را به پایین بفرستد؛ چرا که می داند من اکنون در لابی ساختمان هستم و می خواهم به طبقه دهم بروم؟ بر طبق این تعریف، تمامی این قابلیت ها بستگی به این دارند که چگونه سیستم ها با یکدیگر یکپارچه می شوند، نه تنها اطلاعات را برای یکدیگر ارسال کنند، بلکه با یکدیگر تعامل نیز داشته باشند.

هوشمندی در ایمنی حریق چه نقشی دارد؟

سیستم های اعلام حریق مبتنی بر IP رفته رفته رایج تر می شوند. شبکه شدن در زیرساخت های دیجیتالی، سیستم های آدرس پذیر پنل ها و دتکتورها، در ابتدا تشخیص حریق را همراه با مشخص کردن موقعیت مکانی منبع حریق ارائه می کنند. این فناوری ها و زیرساخت های دیجیتالی با سایر سیستم های ضروری نظیر اطفای حریق، نظارت تصویری و کنترل دسترسی یکپارچه می شوند. همچنین می توانند با سیستم تخلیه صوتی ترکیب شوند تا با بیشترین سرعت و دقت ممکن، مردم را به بیرون از محدوده های خطرناک هدایت کنند.

Andreas Kahl (آندریاس کال)، رئیس مهندسی نرم افزار و سیستم های اعلام حریق در کمپانی Bosch Building Technologies اظهار داشت: بیش از همه، سیستم های اعلام حریق IP به راحتی قابل مقیاس بندی و تنظیم هستند تا بر اساس تقاضای مشتری تغییر کنند. سیستم های اعلام حریق IP در سیستم های مدیریت ساختمان همچون سیستم یکپارچه سازی ساختمان Bosch یکپارچه سازی می شوند تا برای اپراتور، قابلیت دید آنی و آگاهی کامل از شرایط را فراهم سازند.

مدیریت ساختمان هوشمند

Kahl افزود: برای مدیریت ساختمان مرکزی، سیستم حریق در یک ساختمان هوشمند باید با سایر سیستم ها نظیر نظارت تصویری، اکسس کنترل و اطلاع رسانی صوتی برای تخلیه اضطراری ارتباط برقرار کند. ترکیب سیستم های اعلام حریق و تخلیه صوتی در سال های اخیر به بخش های گوناگونی راه یافته است؛ از هتل ها گرفته تا مراکز خرید و فرودگاه ها.

قوانینی مانند تصویب کامل قانون ساخت محصولات در سال 2013، انگیزه قابل توجهی برای رواج این ترکیب راهکارها بوده است و موجب شده تا تقاضا برای هر دو سیستم با استاندارد محصول EN54 بسیار افزایش یابد. تحقیقات نشان داده اند که سیستم هشدار صوتی با دستورالعمل های واضح، زمان تخلیه ناشی از حریق را در مقایسه با تنها هشدار صوتی تا حد چشمگیری بهبود می بخشد و زمان پاسخدهی اضطراری تیم های مربوطه را تا 30 درصد بهبود می بخشد.

ایمنی حریق ساختمان های هوشمند این روزها چقدر رایج هستند؟

Reiswig خاطر نشان کرد که کمپانی آنان در حال حاضر چند سالی است که با فناوری ها و تجهیزاتی نظیر تهویه هوا و روشنایی، یکپارچه سازی را آغاز کرده است. اکنون آنان یکپارچه سازی را بیشتر کرده اند؛ برای مثال می توانند با تقلید از خورشید برای دستیابی به بهترین تأثیر از نور خورشید استفاده کنند تا حرارت ساختمان در فصل زمستان بهینه تر شود.

Reiswig افزود: «یکی از بزرگترین چالش هایی که در محیط ساختمان های هوشمند شاهد هستیم، پروتکل ها یا مکان شناسی برای آن است که چگونه یک سیستم با سیستم دیگر ارتباط برقرار کند. سیستم اعلام حریق از پروتکل یا زبان به خصوصی استفاده می کند. سیستم تهویه هوا نیز پروتکل یا زبان خاص خود را دارد. ایجاد محیطی که در آن سیستم ها بتوانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند، بخش دشوار این کار محسوب می شود. ارسال و مخابره داده ها و اطلاعات کار ساده ای است. اما دریافت اطلاعات سایر سیستم ها نیز بسیار حائظ اهمیت است که دشواری های خاص خود را دارد».

اپراتورهای ساختمان چگونه باید برای آینده آماده شوند؟

اپراتورهای ساختمانها قبل از پرداخت هزینه بابت سیستم های ایمنی حریق، باید به خوبی توجیه شوند و توصیه های لازم به آنان داده شود تا سیستم های مناسب و سازگاری را انتخاب نمایند. قطعاً انتخاب سیستم های مبتنی بر IP می تواند این سازگاری را در آینده نیز تضمین کند.

برقراری ارتباط اینت در ساختمان هوشمند

ساختمان هوشمند یعنی قابلیت برقراری اتصال تا به گفته Thomas Dols (توماس دلز)، مدیر جهانی محصولات نرم افزاری در کمپانی Siemens Smart Infrastructure، ساختمان بتواند با اجزا و سیستم های مختلف ارتباط برقرار کند. ما در عصر دیجیتالی زندگی می کنیم، مملو از اطلاعات مداومی که در آن عملکرد سیستم ها به کمک داده ها روز به روز بهتر می شود و تعاملات با رابط های هوشمند ما را قادر می سازد تا تصمیمات هوشمندانه ای بگیریم.

ثبت یک پاسخ