۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |
مقالاتنظارت تصویری

در مورد دوربین تشخیص تب چه چیزهایی باید بدانید؟

از آنجا که مشاغل، مدارس، بیمارستان ها و مراکز ورزشی دیر یا زود باید در دنیایی که هنوز درگیر کرونا است به فعالیت های خود باز گردند، سیستم ها و دوربین تشخیص تب، نقشی حیاتی در کمک به تشخیص دمای سطح پوست بدن افراد ایفا می کنند. نظارت حرارتی، پایه اصلی حفاظت فیزیکی سنتی و حفاظت پیرامونی در فضاهای باز، در حال حاضر راه اندازی می شود تا کارکنان، پیمانکاران و مراجعین، به عنوان بخشی از خط مقدم دفاعی برای تشخیص علائم COVID-19 را اسکن کند.

در هفته ها و ماه های پیشِ رو، صنعت حفاظت به دنبال آن خواهد بود تا راهکارهای دوربین تشخیص تب حرارتی را برای مشتریان راه اندازی کند، این در حالی است که سؤالات بسیاری در این مورد بر جای می ماند؛ همچون تفاوت های بین انواع مختلف سیستم و چگونگی نصب صحیح دوربین های تشخیص تب حرارتی. در این مطلب، برخی از سؤالات در این زمینه مطرح شده که Jason Quellette (جیسون کلت)، رئیس توسعه تجاری فناوری برای کمپانی Johnson Controls، به آنها پاسخ داده است.

سؤال: بعضی از راهکارهای تشخیص تب حرارتی مختلف در بازار که می توانند دمای بالای بدن افراد را شناسایی کنند، کدام است؟

به طور کلی، سه نوع غربالگری ترموگرافیک وجود دارد. دستگاه های دستی وجود دارد که معمولاً کم هزینه تر، قابل جایجایی و با کاربری آسان هستند. اما اندازه گیری دمای بدن فرد با این دستگاه نیازمند فاصله کمتر از یک متر است. بنابراین در شرایط کنونی، کاربر باید پوشش و تجهیزات محافظت در برابر کرونا را بر تن کند.

نوع دوم راهکارهای تشخیص تب، دوربین حرارتی و کیوسک به شمار می رود. مزیت این سیستم نسبت به دستگاه دستی آن است که به صورت انفرادی روی افراد صورت می گیرد. فرد به تنهایی وارد کیوسک می شود. بسیاری از این راهکارهای کیوسک، برخی قابلیت های یکپارچه سازی را دارند، همچون امکان مجهز شدن به راهبند یا اکسس کنترل فیزیکی، اما امکان استفاده از سیستم های مدیریت ویدئو یا VMS را ندارند. از معایب این سیستم می توان به دقت پایین تر آن نسبت به یک راهکار ترموگرافیک اشاره کرد؛ زیرا قابلیت نصب دستگاه کالیبراسیون دمای بلک بادی بر روی آن نیست.

در نهایت دوربین های نظارتی تشخیص تب حرارتی همراه با دستگاه کالیبراسیون دمای بلک بادی، سومین گروه این تجهیزات تب سنج به شمار می روند. این نوع سیستم های نظارت تصویری شامل یک دوربین دو سنسوره هستند، یک سنسور بصری و یک سنسور حرارتی، همراه با یک دستگاه بلک بادی مجزا. بالاترین دقت عملکرد در تشخیص دمای بدن، مربوط به این نوع دوربین ها است، چرا که بلک بادی، قابلیت کالیبراسیون مداومی دارد. همچنین با انواع پلتفرم های VMS و دستگاه های کنترل دسترسی می تواند یکپارچه سازی شود.

سؤال: هنگام نصب یک دوربین تشخیص تب حرارتی، مهم ترین عاملی که باید مد نظر قرار داد چیست؟

محل نصب دوربین برای اطمینان از عملکرد صحیح، بسیار حائظ اهمیت است، اما محل قرار گیری دستگاه بلک بادی که کالیبراسیون صحیح را تأیید می کند نیز اهمیت دارد. اگر مشتری بخواهد مقررات مربوط به توصیه های دستگاه پزشکی FDA را برای مکان دوربین رعایت کند، ارتفاع دوربین و بلک بادی و نیز فاصله بین این دستگاه ها باید با دستورالعمل های نصب محصول مطابقت داشته باشد. همچنین یکپارچه سازان باید زوایای تشخیص دوربین را به حداقل برسانند تا دقت دید دوربین را تضمین کند و دوربین ها را ترجیحاً به موازات زاویه چهره نصب نمایند.

سؤال: هنگامی که دوربین تشخیص تب نصب شد، چگونه دستگاه را نظارت می کنید؟

برای نظارت و مانیتورینگ سیستم، چندین گزینه وجود دارد؛ بسته به اینکه راهکار به صورت مستقل نصب شود یا یکپارچه با سیستم های دیگری همچون تشخیص نفوذ، اکسس کنترل یا سیستم های ویدئویی. برای سیستم های مستقل، قابلیت دریافت هشدارهای سیستم معمولاً توسط رابط کاربری دوربین تنظیم می شود و دوربین ها دارای نمایشگر LED، هشدارهای صوتی و خروجی رله فیزیکی هستند. برای حفاظت سایبری سیستم، تغییر پسوردهای پیش فرض و ایجاد روش های احراز هویت نیز لازم است.

سؤال: در مورد حفظ و نگهداری سیستم، آیا یک دوربین تشخیص تب حرارتی برای عملکرد دقیق به سرویس منظم نیاز دارد؟

اولاً باید مطمئن شویم که سیستم کالیبره شده است. این کار را می توان بعد از تثبیت واحد حداقل به مدت 30 ثانیه انجام داد تا بلک بادی، دمای مرجع را ایجاد کند. کالبراسیون قبل از این مدت زمان می تواند دقت عملکرد دوربین را کاهش دهد. همچنین می توانید هر 12 ماه کالیبراسیون بلک بادی را بررسی کرده و دستورالعمل های FDA و IEC را دنبال نمایید.

سؤال: برای هر یکپارچه سازی که می خواهد سیستم دوربین تشخیص تب حرارتی را نصب کند یا مصرف کننده ای که قصد دارد این راهکار را اتخاذ کند، چه پیشنهاداتی دارید؟

پیش از اینکه یک دوربین تب سنج خریداری کنید، بررسی های لازم را انجام دهید تا اطمینان حاصل کنید که تولیدکننده، دوربین را همراه با تأییدیه کالیبراسیون به شما ارائه خواهد داد. همچنین با «سیاست اجرای سیستم های ترموگرافیک از راه دور در شرایط اضطرار سلامت عمومی حین پاندمی کرونا (COVID-19)» آشنا شوید. این مدرک، محصولات حرارتی و تشخیص تب را در دسته دستگاه های پزشکی رده اول (کلاس یک) قرار می دهد؛ در نتیجه کنترل اجرای مقررات نیز مطابق با این رده خواهد بود. بر اساس این مقررات و دسته بندی، کاربران باید مشخصاً بدانند که برای دستیابی به دقت لازم و تشخیص صحیح دمای بدن، رعایت چه نکاتی لازم است.

اگرچه سیستم های دوربین تشخیص تب بسیار پیچیده تر از دوربین های نظارت تصویری سنتی هستند، اما زمانی که به درستی نصب، راه اندازی و نگهداری شوند، بسیار ارزشمندتر و مفیدتر خواهند بود.

ثبت یک پاسخ