۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |
مقالاتنظارت تصویری

تصاویر ویدئویی IP تنها برای مصارف امنیتی نیست!

شرکت‌های تازه‌وارد در صنعت نظارت تصویری IP تلاش می‌کنند تا تصاویر ویدئویی توسط تمامی بخش‌ها قابل استفاده شود و به نظر می‌رسد که در این زمینه به موفقیت‌هایی هم دست یافته‌اند. در ادامه به عواملی می‌پردازیم که باعث شده تا این محصول با راهبردهایی جدید ساخته شود.

تصور کنید که کاربران تجربه‌ی کار با تصاویر IP را ندارند

در حالی که از گذشته، تصاویر ویدئویی IP به صنعت امنیت و نظارت اختصاص داشته‌اند، اما امروزه شرکت‌های حاضر در صنعت با پایین آوردن قیمت تجهیزات سخت‌افزاری و ترکیب با قدرت سرورها، شبکه‌ و راهکارهای ذخیره‌سازیِ به‌صرفه توانسته‌اند تصاویر ویدئویی IP را برای صنایع نوظهورِ دیگر جذاب نمایند.

آقای تونی لیوس، مدیر فروش و مارکتینگ توسعه تجاری یکی از عرضه‌کنندگان سیستم‌های نظارت تصویری گفت: نرم‌افزارهای سیستم‌های نظارتی باید به گونه‌ای طراحی گردند که فوراً توسط هر کاربری قابل استفاده باشند. به عنوان مثال، سیستم تولید شده توسط کمپانی ما فوراً هزاران دستگاهِ مختلف ساخت تولیدکنندگان مختلف را می‌تواند شناسایی کند و زحمات اضافی برای نصب تجهیزات را از دوش کاربران بردارد.

وی همچنین گفت: به ساختار سیستم‌ها می‌توان لایه‌ی ابری اضافه کرد تا بتوان از هر جایی و در هر زمانی با استفاده از آدرس ایمیل و گذرواژه به سیستم دسترسی پیدا کرد و دسترسی را با کاربران دیگر به اشتراک گذاشت. این امر شاید حداقلی باشد، اما ساده‌ترین و کاربردی‌ترین راهی است که شرکت‌ها می‌توانند به کار بگیرند و در زمان افراد صرفه‌جویی نمایند.

هیچ تفاوت عمده‌ای میان بخش امنیت و دیگر بخش‌ها در مورد نحوه‌ی استفاده از تصاویر ویدئویی IP وجود ندارد

کارشناسان معتقدند که هسته‌ی اصلی سیستم ارسال تصاویر زنده‌ی ویدئویی یکسان است و فرقی نمی‌کند که بر بستر یک شبکه‌ی اجتماعی، سیستم‌های مانیتورینگ بخش تولید یا واحد ایمنی و سلامت شرکت باشد. مزیت اصلی پلت‌فرم یا نرم‌افزار ویدئویی زنده آن است که آگاهی کاربران در مورد موقعیت‌های مختلف را افزایش می‌دهد. کاربران با این سیستم می‌توانند اطلاعات کاملی در مورد وقایع محیط تحت پوششِ خود به صورت آنی به دست آورند و فرقی نمی‌کند که یک در و یا صدها نقطه از سراسر دنیا باشد. برخی از تولیدکنندگان امکان استفاده از مرورگر را نیز روی اپلیکیشن‌های سیستم نظارتی خود اضافه کرده‌اند. بدین ترتیب، کاربران می‌توانند از درون این اپلیکیشن‌ها به جستجو در مرورگر بپردازند. از آنجا که امروزه مدیریت و سندسازی سیستم‌ها به فضای ابری انتقال پیدا کرده، زمان بسیار زیادی از کاربران برای جستجو در مرورگر صرف می‌شود.  افراد نیاز دارند تا اطلاعات مربوطه‌ی خود را با توجه به سیستم‌ها ترکیب کنند و مرورگر کارشان را بسیار راحت می‌کند و سطح جدیدی از شخصی‌سازی استفاده از اطلاعات را برای هر کاربر ایجاد می‌نماید.

ویدئو هیچ‌گاه راهکار نیست. بلکه تنها بخشی از یک راهکار به شمار می‌رود

شرکت‌های بسیاری اخیراً سعی می‌کنند تا مجموعه محصولاتی را ارائه کنند که همه نوع محصولات امنیتی و نظارتی از جمله کنترل دسترسی، مانیتورینگ آلارم، تصاویر ویدئویی IP، تصاویر ویدئویی آنالوگ، HDTV و موارد دیگر را پوشش دهد. اما تمرکز بر روی افزودن قابلیت‌ها و محصولات جدید به مجموعه‌ی تجهیزات شرکت‌ها، پاسخ رشد در صنعت تصاویر ویدئویی IP نیست.  درست همان طور که کمپانی گوگل به دنبال افزایش تعداد افراد استفاده‌کننده از اینترنت است تا ابعاد بازار خود را افزایش دهد، شرکت‌های این صنعت نیز می‌خواهند تصاویر ویدئویی IP را در صنایع جدید بسنجند و با رشد فروش بتوانند به عرضه‌ی نوآوری‌های مختلف در این بازارهای جدید بپردازند.

این مسائل باعث می‌شود تا شرکت‌ها به نوعِ طراحی و ساخت محصولات و قابلیت‌های جدید بیندیشند که به صورت جهانی دارای مزیت‌های خوبی باشند و دسترسی‌های لازم را به کاربران ارائه نمایند. با اضافه کردن یک واسط شبکه و یا ابزارهای دیگر می‌توان راهکارهای امنیتی کنونی را به سیستمی برای استفاده در بخش‌های غیرامنیتی تبدیل کرد.

ثبت یک پاسخ