۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |
ایمنی و حریقمقالات

ایمنی در انبارهای بزرگ

راهکارهای جدید مدیریت بیشتر

انبارهای بزرگ همچون تمامی مکان‌های وسیع نیازمند تمهیدات لازم برای برقراری ایمنی هستند. هرچند با توجه به اینکه در این محیط‌ها کمتر پیش می‌آید که انسانی حضور داشته باشد و شاید در نگاه اول ایمنی چندان به نظر الزامی نیاید، اما با توجه به وجود کالاهایی که بعضاً اشتعالزا هم می‌توانند باشند، لازم است تا نگاهی ویژه به آنها شود. همان طور که پیداست مواردی که در این محیط‌ها در نظر گرفته می‌شود، با ساختمان‌های مسکونی کاملاً متفاوت است و باید به آنها متفاوت نظر انداخت. کارشناسان صنعت حریق در این‌باره با مجله‌ی علمی تخصصی دنیای حفاظت به گفت‌وگو پرداختند.

چالش به دلیل وجود سقف‌های بلند

آستون بولز مدیر مارکتینگ و ارتباطات کمپانی Advanced انگلستان با ذکر لزوم وجود سیستم‌های شناسایی حریق در این محیط‌ها گفت: یک سیستم خوب برای کشف حریق در این ساختمان‌ها و روش‌هایی مناسب برای شناسایی حریق الزامی است. به دلیل وجود سقف‌های بلند در این ساختمان‌ها، استفاده از آشکارساز‌های متعارف نقطه‌ای و شعله مناسب نمی‌باشد. همچنین بستگی به این دارد که در این انبار چه کالاهایی نگهداری می‌شود و در چه زمینه‌ای به کار می‌رود. اگر کالاهای اشتعالزایی در آن موجود باشد، می‌توان از تجهیزات اعلام حریق شعله در آنها استفاده کرد. در این زمینه، سیستم‌های ویدئویی کشف شعله ساخته و روانه‌ی بازار شده‌اند که کمک زیادی به این صنعت می‌کنند. اما در نهایت، بهترین روش استفاده از یک آشکارساز شعله‌ی مناسب است.

چگونگی کاهش خسارت در انبارها

آستون بولز در مورد چگونگی کاهش خسارات در این ساختمان‌ها نیز گفت: آشکارسازی حریق به سرعت و اطفای سریع حریق، دو موردی هستند که برای به حداقل رساندن حریق می‌توان انجام داد. همچنین با استفاده از سیستم‌های حریق پسیو می‌توان از خسارات تا حد زیادی جلوگیری کرد. همچنین اعلام حریق سریع و ارسال سیگنال‌های هشداردهنده‌ی حریق می‌تواند خسارات را به حداقل برساند. وی در ادامه به مواد موجود در انبارها نیز اشاره‌ای کرد و گفت: با توجه به چیزهایی که در ساختمان انبار وجود دارد، سیستم آب‌پاش یا اطفای حریق یا خفه‌کننده‌ی حریق با گازِ متناسب با کالاها می‌تواند برای اطفای حریق به کار رود.

 

حفاظت از کالاهای انبارها نیازمند راهکارهایی ویژه

فیلیپ ماریوت، مدیر منطقه‌ی اروپا، خاورمیانه و آفریقای کمپانی Ampac با ذکر متفاوت بودن حریق در انبارها با ساختمان‌های مسکونی گفت: ایمنی در انبارها منحصراً به محافظت از اموال ارتباط دارد و نیازی به رعایت شدن موارد ایمنی برای حفظ جان انسان‌ها در آن نیست. با این وجود کار بسیار سختی است. خطرات بسیاری مرتبط با انبارها وجود دارد. سیستم‌های شناسایی حریق مؤثر و سیستم‌های اعلان حریق اولیه و زودهنگام و همین طور سیستم‌های آب‌پاش برای ساختمان اهمیت زیادی دارند تا از گسترش آتش جلوگیری شود.

وی ادامه داد: البته، در ساختمان‌های بزرگ، کار شناسایی حریق و جلوگیری از گسترش آن همیشه هم  ساده نیست. نیاز به قوانین مبتنی بر حریق در این ساختمان‌ها مانند قوانین حریق نجات انسان‌ها دارای اهمیت ندارد، اما این قوانین باید از سوی بیمه‌ها اجرایی شوند تا محافظت مناسبی از اموال شرکت‌ها صورت گیرد. آقای ماریوت با ذکر لزوم توجه ویژه به مواد موجود در این انبارها گفت: تمهیدات ایمنی برای ساختمان‌های انبار بستگی به کالاهایی دارد که در آن ذخیره و نگهداری می‌شوند. اما با این وجود شباهت بسیاری به ساختمان‌های بلندمرتبه دارند. سیستم‌های اعلان حریق اولیه و زودهنگام، شناسایی کردن حریق در مراحل ابتدایی، اطفای آن و موقعیت‌یابی سریع و اضافه کردن تمهیدات محافظت در برابر حریق از جمله آب‌پاش‌ها و تجهیزات اطفا بسیار اهمیت دارند تا بدین ترتیب برای مأموران آتش‌نشانی زمانی بیشتر فراهم گردد. شناسایی حریق در انبارها به سادگی شناسایی حریق در ساختمان‌های مسکونی نیست. در این فضاها به دلیل وسعت زیادی که دارند، باید از تجهیزاتی همچون دتکتورهای شعله و سیستم‌های شناسایی دود و همین طور سیستم‌های ویدیویی شناسایی حریق استفاده شود.

استفاده از تجهیزات محدودکننده‌ی حریق

دونالد بلیس معاونت بخش عملیاتی NFPA در رابطه با مسائل ایمنی در انبارها گفت: برقراری مسائل ایمنی در انبارهای بزرگ چالش مهمی است، چرا که مواد مختلفی در آنها نگهداری می‌شود و این مواد با خطرات بسیاری روبرو هستند. اگر مایعات، مواد پلاستیکی و یا حجم وسیعی از کاغذ در محل نگهداری شود، هر کدام نوع برخورد جداگانه‌ای برای محافظت از حریق می‌طلبند و مؤلفه‌های حریق در آنها و مشخصات مواد با یکدیگر تفاوت دارد. در نتیجه، باید با توجه به نوع مواد، قوانین مرتبط با آنها رعایت شود. وی در ادامه گفت: باید توجه کرد که آیا تمهیدات مقابله با حریق در این ساختمان رعایت شده؟ آیا سیستم‌های آب‌پاش در محل نصب هستند تا به کار اطفا بپردازند؟ آیا سیستم‌های مناسبی در محل قرار دارد تا به خوبی در خطر آتش‌سوزی فعالیت کنند؟ همچون هر ساختمان دیگری، این مکان‌ها نیز به سرویس و نگهداری مداوم و سرکشی و بازرسی همیشگی نیاز دارند. آقای بلیس با پیشنهاد راهکاری برای چنین مکان‌هایی اظهار داشت: برای جلوگیری از گسترش آتش در این مکان‌ها، آب‌پاش‌ها یکی از ابزارهای لازم هستند، محدود کردن راه‌های گسترش حریق نیز راه دیگری برای این امر به شمار می‌روند که شامل تجهیزات مختلف می‌شود و بدین ترتیب می‌توان آتش را در همان محل محدود کرد و اجازه‌ی گسترش آن به جاهای دیگر را نداد. همچنین کارکنان آموزش‌دیده برای برخورد با حریق بسیار اهمیت دارند.

 

 

مدیریت کالاها لازمه‌ی انبارهای بزرگ

اندی کالینسون، مدیرعامل کمپانی Stephensongobin با برند GEOFIRE در این رابطه چنین نظری داشت: در انبارها کالاهای بسیاری نگهداری می‌شوند که اگر آنها را به خوبی مدیریت نکنیم، با موقعیتی روبرو خواهیم شد که آتش به سرعت شروع می‌شود و گسترش می‌یابد. مدیریت این کالاها و تمیز بودن محیط و تمامی راه‌های دسترسی به این انبار موارد بسیار مهمی در این راه هستند، چرا که این امکان وجود دارد که مسیرهای دسترسی با کالاهایی بسته شده باشند.

ثبت یک پاسخ