۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |
مقالاتنظارت تصویری

مدیریت هوشمند حوادث، سیستم تصمیم‌یار

شرکت اینفوسک، نماینده‌ی کمپانی‌های صاحب‌نام متعددی همچون Axis و 2N، نمایندگی رسمی محصولات برند کانادایی Genetec را نیز عمده‌دار می‌باشد. در سال 1997 کمپانی Genetec به‌عنوان تولیدکننده و محقق نرم‌افزارهای حفاظتی تأسیس گردید. در آن زمان سیستم‌های حفاظتی آنالوگ رایج‌ترین تجهیزات برای نظارت بر مکان‌های مختلف به شمار می‌رفتند. این کمپانی کانادایی اکنون با نزدیک به 20 سال سابقه یکی از پیشتازان عرصه‌ی تولید نرم‌افزارهای مدیریت ویدئویی IP بوده و راهکارهای پلتفرم باز با کاربری آسان عرضه می‌نماید.

به گزارش اختصاصی مجله‌ی دنیای حفاظت، به‌تازگی این کمپانی نرم‌افزار قدرتمندی طراحی و روانه‌ی بازار کرده است که در ادامه به معرفی و تشریح این محصول می‌پردازیم.

سیستم امنیتی که نگرانی و تردید شما را برطرف می‌کند !

نرم‌افزار Mission Control امکان مدیریت رویدادها را از ابتدا تا انتها بر‌عهده می‌گیرد که این مسیری است شامل مشاهده و شناسایی رویداد تا مرور، تصمیم‌گیری و اقدام. این نرم‌افزار با استفاده از اطلاعات و ابزار به‌صورت هوشمند و با ضریب اطمینان بالا امکان سریع‌ترین واکنش را نسبت به حوادث میسر می‌سازد.

نرم‌افزار Mission Control  یک سیستم تصمیم‌یار است که سطح جدیدی از مدیریت و نظارت بر حوادث بر پایه سیستم های اطلاعاتی هوشمند و بر اساس موقعیت و یا شرایط پیش‌آمده را مهیا می‌سازد. این سیستم در یک نگاه کلی تمامی رویدادهای در حال وقوع در مجموعه شما را قابل مشاهده می‌کند و شما می‌توانید خود را برای شرایط پیش‌بینی‌نشده آماده نمایید تا آسیب پذیری سیستم کاهش یابد.

این محصول که یکی از جدیدترین قابلیت‌های نرم‌افزار Genetec Security Center است، امکان پشتیبانی از هزاران رویداد در ثانیه و صدها هزار رویداد در طول یک روز را دارا می‌باشد. نرم‌افزار مذکور با استفاده از واسط بصری خود این امکان را به مجموعه شما می‌دهد که به‌محض تحقق یک رویداد، آن را هوشمندانه رصد نمایید. این بدان معناست که می‌توانید مسائل و مشکلاتی که رخ داده را سریع‌تر مرتفع نموده و با استفاده از روال‌های کاری (Workflow) رفتار آگاهانه و دقیق‌تری داشته باشد، لذا بدین‌سان شما را به‌سوی تصمیم مناسب راهنمایی می‌کنند، این امر سبب می‌شود که در شرایط بحرانی و خاص رفتار مناسب داشته باشید.

باگذشت زمان و با استفاده از پایگاه داده تشکیل‌شده، بانک اطلاعاتی بزرگی از رویدادها و تصمیم‌ها به‌دست می‌آید که به شما کمک می‌کند تا رویدادها را براساس رویدادهای گذشته و تجارب قبلی دقیق‌تر تجزیه‌وتحلیل نموده و ضمناً روند تصمیم‌گیری را در آینده بهبود ببخشید. به‌مرورزمان نوعی تصمیم‌یار شکل می‌گیرد تا تجربه کاری و تصمیم گیری قدرتمندتری فراهم گردد.

غرق شدن در اطلاعات و تصمیمات

سامانه‌های امنیتی سنتی و قدیمی نگرش کلی در خصوص محیط پیرامونتان را برای شما فراهم نمی‌کند و درنهایت تشخیص اینکه رویدادی ریسک، تهدید و یا آسیب پذیری به شمار می‌آید یا خیر، به عهده شخص باقی می‌ماند. عوامل انسانی دیگری همچون احساسات و خستگی نیز بر  این جریان تأثیرگذار هستند و خطای انسانی و خطای کلی را افزایش خواهند داد. ضمناً مشکل تجزیه‌وتحلیل و مرتبط کردن حجم زیادی اطلاعات از منابع مختلف به یکدیگر  و شناسایی هر رویداد ، منجر به پیچیده شدن و ناشناخته ماندن برخی حوادث می‌گردید.

نرم‌افزار Mission Control اطلاعات هزاران سنسور از ابزارهای امنیتی مختلف را تجزیه تحلیل نموده و درنهایت، ماهیت واقعی یک حادثه را برای شما آشکار می‌سازد. پیش‌بینی‌های ارائه‌شده توسط Mission Control  توانایی مقابله با هرگونه تهدید بالقوه را فراهم می‌کند. با بررسی فرآیندها – از زمان تشخیص تا تجزیه تحلیل و رسیدگی – قادر خواهید بود نقاط ضعف را شناسایی نموده و به‌صورت پویا توانایی‌های خود را افزایش دهید. شیوه‌ها و روش‌های نوین را برای شرایط بحرانی در مجموعه خود ایجاد نموده و سیستم دفاعی سازمان خود را بهبود ببخشید.

ضرورت تکامل و به‌روزرسانی

تغییر در هر مرحله‌ای اجتناب‌ناپذیر بوده و قطعاً انسان‌ها با آغوش باز از آن استقبال نمی‌کنند. طبیعی است که هر فردی بخواهد در شرایط فعلی خود باقی بماند، ولی برای پیشرفت می‌بایست آینده‌ی رویدادها را پیش‌بینی نمود. مهاجرت به سامانه‌های جدید سخت و مشکل است، ولی ندانستن شرایط و رویدادها که سبب تصمیمات هوشمندانه در آینده می‌شود، سخت‌تر و مشکل‌تر خواهد بود.

در سرتاسر جهان هستی سازمان‌ها در حال مهاجرت از سامانه‌های امنیتی سنتی به سیستم‌های مدرن هستند و با رویکرد اینترنت اشیا و شبکه‌های نسل جدید این هوشمندی به عنوان اصلی بی‌بدیل تلقی می‌گردد، در سیستم‌های سنتی فقط مشاهده‌ی رویدادها و پیام‌های خطر در سامانه‌های امنیتی به عنوان ابزار به‌شمار می‌رفت. اما امروزه شرایط پیچیده و بغرنج نیاز به تجزیه‌وتحلیل دقیق‌تر اطلاعات دارند که سیستم Mission Control، عملکرد کاربری را مؤثرتر و کارآمدتر می‌نماید.

با توجه به بررسی آسیب‌پذیری نرم‌افزارها و سیستم‌ها با رویکرد سیستم‌های امن، محققین به این نتیجه رسیده‌اند که تقریباً تمامی سازمان‌ها حداقل دارای یک حفره امنیتی می‌باشند.‌ سیستم Mission Control به اپراتورها امکان کنترل موقعیت‌های عجیب‌وغریبی که خودشان به‌وجود آورده‌اند را نیز می‌دهد. اولویت‌بندی حوادث و تهدیدات، حذف احساسات انسانی از موقعیت‌ها و تجزیه‌وتحلیل صحیح واکنش‌ها، ازجمله خصوصیات این سیستم می‌باشد.

سریع‌تر اقدام کنید!

حفظ شرایط پایدار و باکیفیت در هر یک از بخشهای سازمان، در هر مجموعه‌ای چالشی بزرگ به شمار می‌رود. حتی بهترین تجهیزات نیز دارای نقاط ضعفی هستند که به‌مرورزمان قابل ‌رفع می‌باشند. سیستم Mission Control برای رفع سریع این نقاط ضعف طراحی‌شده است. به دلیل اهمیت پاسخ به هر تهدید و یا آسیب پذیری با رویکرد پدافند غیر عامل، توانایی در اتخاذ تصمیم‌های صحیح و اقدام سریع در مواقع بحران از ارزش‌های والا در هر سازمان می‌باشد. سیستم Mission Control تسهیل مدیریت حوادث، امکان اتخاذ تصمیمات هوشمندانه را برای مدیران و سازمان‌ها به ارمغان خواهد آورد.

به‌طورکلی در اماکن مختلف مانند فرودگاه و یا دانشگاه، مدیریت بحران و ارزیابی ریسک، تشابه دارند. سیستم Mission Control درک بهتری از نقاط قوت و ضعف سازمان را برای شما ترسیم می‌کند. درنتیجه تیم شما قابلیت واکنش سریع و همیشگی به رویدادها در زمان مناسب و بر اساس روندهای کاری استاندارد را میسر می‌سازد.

مشاهده بحران از درون یک قاب شیشه‌ای

در صورت بروز تهدید و یا بحران نیازی به جمع‌آوری، تحلیل و بررسی اطلاعات وجود ندارد. با استفاده از Mission Control از بروز بحران و مشکل تا رفع آن، اطلاعات به‌طورکامل در اختیار قرار خواهد گرفت و همگی روی یک نمایشگر قابل‌مشاهده بوده، اطلاعات و موقعیت‌ها به‌صورت یک نقشه بصری فراهم می‌شود و در هر زمان می‌توان به این پایگاه مراجعه نمود.

حذف داده‌های غیرکارا، طبقه‌بندی اولویت‌ها، تعریف روندهای کاری و روال‌هایی که شما را به راهکار صحیح هدایت می‌کنند، ازجمله مواردی است که در برنامه‌ریزی برای مقابله با یک بحران می‌بایست ارزیابی شده و مورد سنجش قرار گیرد. با استفاده از Mission Control در زمان مانیتورینگ، هنگامی‌که اپراتور با یک رویداد روبرو می‌شود، در یک نقشه تعاملی می‌توان محل حادثه را رصد کرد. روال‌های استاندارد به‌صورت pop-up نمایش داده می‌شوند. منابع ویدئویی بیشتر و مرتبط با رویداد، در اختیار اپراتور قرار داده‌شده تا تصویر روشن‌تری از حادثه، پیش رو قرار گیرد. پس‌ازآن نقشه‌ها، اطلاعات و داده‌های به‌هنگام و مرتبط با حادثه فعلی و قبلی را جهت اتخاذ بهترین تصمیم و رویکرد مناسب، در اختیار او قرار می‌دهد. پس از رفع بحران، اطلاعات خام موردنیاز جهت تهیه گزارش به‌راحتی در دسترس خواهد بود و امکان ارائه‌ی آن‌ها در کمترین زمان به مسئولان مربوطه جهت بررسی حادثه فراهم می‌گردد.

سیستم‌های Mission Control در پرواز

هرروزه در فرودگاه‌ها، هزاران اعلان هشدار از منابع مختلفی مانند عبور حیوانات از دیوار مجازی باند پرواز گرفته تا آژیر خطر فروشگاه‌های آن، صادر می‌شود. یک تک اخطار/هشدار همیشه نشانه تهدید و یا حادثه و … نیست. فرض کنید در قسمت بار ترمینال فرودگاه، آژیر خطر درب خروج اضطراری مرتباً به صدا درمی‌آید. این اتفاق حدوداً 150 بار در هفته رخ می‌دهد. در هر بار ، یکی از افراد تیم حفاظت برای بررسی رویداد به آنجا اعزام‌شده و هر بار مشخص می‌شود که علت به صدا درآمدن آژیر، تکیه مسافران به درب است که خواهان برداشتن چمدان هستند. تیم امنیت و حفاظت فرودگاه در هر بار اعلام‌خطر این آژیر به کم ریسک بودن آن آگاهی دارند و از طرفی هم می‌بایست حتماً نسبت به بررسی رویداد گزارش‌شده، اقدام نمایند و طبق قانون نمی‌توانند بی‌تفاوت باشند. همچنین آن‌ها به‌طورقطع نیز نمی‌توانند اعلام نمایند که این اخطار، نتیجه‌ی خطای انسانی است.

“یک هشدار همیشه به معنی تهدید واقعی نیست”

 حذف زنگ هشدار در این سناریو امکان‌پذیر نیست ، زیرا درب موردنظر به منطقه ممنوعه دیگری متصل بوده و عبور مسافران از آن ، خطرات امنیتی دیگری را به همراه خواهد داشت. با کمک Mission Control تیم امنیت می‌توانند به‌طور دقیق آلارم ارسال‌شده را رصد نموده و دوربین‌های نظارتی، حسگرهای حرکتی و حسگر درب‌ها، دقیقاً رویداد را مشخص کرده و با تکیه ‌بر سیستم تصمیم‌یار مشخص می‌کنند که آیا فردی از درب عبور کرده یا خیر؟ این روش تأثیر بسزایی در بهینه سازی زمان و نیروی انسانی دارد.

یکی دیگر از فواید استفاده از Mission Control  بررسی دوره‌ای و نظارت بر عملکرد صحیح تجهیزات می‌باشد. مثلاً اگر دوربینی در فرودگاه همیشه در طول روز آلارم اشتباه ارسال می‌کند، با استفاده از این سیستم، تیم امنیتی در کمترین زمان نسبت به رفع مشکل اقدام خواهند نمود.

“در هر ثانیه هزاران رویداد و در طول روز صدها هزار رویداد توسط Mission Control رصد و کنترل می‌شود.”

سناریوی بالا یک تصویر بسیار کوچک از اتفاقات روزمره‌ای است که در داخل هر سازمان روی می‌دهد و Mission Control روزانه صدها هزار رویداد را در سازمان‌ها تجزیه‌وتحلیل نموده و راه‌کارهای عملی را به مدیران ارائه می‌نماید.

چرخه حیات یک رویداد

از مانیتورینگ و تشخیص تا بررسی و رفع بحران ، Mission Control  امکان مدیریت حوادث را از صفر تا صد در اختیار شما قرار می‌دهد. نوع تهدید و طبقه‌بندی آن و ارائه راهکارهای مناسب تماماً توسط این سرویس انجام می‌پذیرد.

«سیستمی در شأن سازمان شما »

با استفاده از Mission Control تجارت و کسب‌وکار خود را در مقابل حوادث روزمره و اتفاقات غیرقابل‌پیش‌بینی، بیمه نمایید. روال و برنامه خود را در مقابله با تهدیدات، طبقه‌بندی اتفاقات، محرک‌های چندلایه و سامانه‌های پاسخگویی خودکار را در این سرویس تعریف نموده و کنترل و تجزیه‌وتحلیل را به عهده Mission Control قرار دهید. با یک سیستم تصمیم‌یار و پشتیبان قدرتمند، دیگر نیازی به سامانه‌های کاغذ محور قدیمی نداشته و از تطابق آن با فرآیندهای داخلی و خارجی سازمان خود اطمینان داشته باشد. نرم‌افزار Genetec Mission Control به تیم امنیتی شما قدرت تفکر و انتخاب داده تا در هنگام بروز بحران، تصمیمات صحیح را در کمترین زمان، عملی نمایند و در این حین اطلاعات میدانی به‌صورت مداوم در حال جمع‌آوری می‌باشد.

ثبت یک پاسخ